‘Zeebrugge moet meer dan ooit zijn troeven versterken’
De haven van Zeebrugge op de kaart zetten bij de zuiderburen. Met die opdracht werd Philippe Le Petit in het midden van 2013 in het veld ge-stuurd. Een Fransman met een Vlaamse missie.
Hoe kijkt u terug op de voorbije twaalf maanden? Hebt u uw ambitie waargemaakt?
PHILIPPE LE PETIT. “Na een jaar is het nog te vroeg om een definitieve balans op te maken. De ambitie bestond er vooral in een verbinding tot stand te brengen tussen de economische zones in Frankrijk en Zeebrugge. Daarbij zal het spoor een belangrijke rol spelen. Vanaf volgende maand komt er een directe logistieke treinverbinding tussen Boulogne en Zeebrugge. De frequentie blijft beperkt met een rit per week, maar we hebben goede hoop dat we dat ritme snel kunnen opdrijven.
“Mijn opdracht bestaat erin dat initiatief zo veel mogelijk in de kijker te plaatsen, zowel bij Franse als Belgische bedrijven. We moeten zo snel mogelijk een zeker volume bereiken. En de vooruitzichten zijn goed.”
Welke investeringen komen daarbij kijken?
LE PETIT. “De haven van Zeebrugge heeft vooral in mij geïnvesteerd om zo veel mogelijk contacten te leggen op bijeenkomsten voor Franse en Belgische ondernemers. We konden daarbij rekenen op een goede samenwerking met onder meer de Belgische ambassade in Parijs, waarmee we een conferentie organiseerden onder de noemer ‘Port de Zeebrugge, plateforme Européenne de distribution’. Binnenkort doen we hetzelfde nog eens over in Straatsburg.”
Hoe trotseert u de concurrentie van de eigen Franse havens zoals Boulogne, Calais en Duinkerke?
LE PETIT. “De concurrentie is overal, maar ik zie dat eerder als een stimulans om beter te doen dan als een bedreiging. De maritieme bedrijven worden groter. Daarom staan alle havens voor enorme uitdagingen en moeten ze competitiever worden. Daarbovenop komen nog eens nieuwe Europese richtlijnen zoals over het vervoer van brandstoffen en het eenheidsloket. Duinkerke, Boulogne en Calais beseffen dat ze samen sterker zijn en streven daarom naar synergie waar het kan. Ook wij proberen dat te doen. Onze eerste treindienst bewijst dat we toenadering zoeken.”
U hebt met dertig jaar ervaring een indrukwekkende staat van dienst in de maritieme sector. Ziet u nog nieuwe tendensen?
LE PETIT. “Ik stel vast dat de maritieme bedrijven veel meer activiteiten hebben, maar het toch knap lastig hebben om rendabel te blijven. Alleen met interne herstructureringen kunnen ze het hoofd boven water houden. Verder kan niemand ontkennen dat de havens de logistieke draaischrijven bij uitstek geworden zijn, aangevuld met logistieke plat- formen aan land of in het hinterland.”
Wat is de grootste uitdaging voor de haven van Zeebrugge tegen Horizon 2020?
LE PETIT. “Zeebrugge moet meer dan ooit zijn troeven versterken: efficiënte transittijd, betrouwbaarheid, gemakkelijke toegang, eenvoudige administratie en communicatie. Het kan geen toeval zijn dat grote namen uit het bedrijfsleven zich in Zeebrugge gevestigd hebben. Ik denk aan Pepsico, Bridgestone, Stora Enso en Seabridge. Daarnaast moet Zeebrugge streven naar steeds betere relaties met de bevrachters, zodat ook zij hun ambities kunnen waarmaken.”
K.C.
“Havens zijn de logistieke draaischrijven bij uitstek geworden”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier