YAKULT

Ook in België

Vanaf de maand april zal het van origine Japanse gezondheidsdrankje Yakult op grotere schaal in ons land verkrijgbaar zijn. Yakult bevat een melkzuurbakterie die in de maag overleeft, en die een weldoende werking heeft in het darmkanaal. Wereldwijd worden er dagelijks twintig miljoen flesjes van verkocht ; vorig jaar startte in Nederland de verovering van de Europese markt. Intussen sprong Danone ook op de wagen en bracht Actimel uit.

Totnogtoe was Yakult in ons land sporadisch verkrijgbaar, vooral in de Aziatische winkels. Volgende maand zal dat echter veranderen : het produkt komt voortaan ook in de grootdistributie. “Sinds 22 februari is Yakult in België een NV geworden. Daarvoor waren we een branch office, ” aldus Wouter Van Roost, sales & marketing manager van Yakult België. “Dit wil zeggen dat we nu alle middelen kunnen vrijmaken om van de lancering van Yakult een degelijk evenement te maken. “

De komst van Yakult op de markt zal ondersteund worden met reklame in de kranten. “We hebben gekozen voor een verklarende campagne, ” zegt Van Roost. “Voor een koncept als Yakult heb je ruimte nodig. Bovendien is reklame op de televisie nog te duur voor ons. “

Het produkt wordt ook op andere manieren onder de aandacht van de konsument gebracht, onder meer door een duidelijke aanwezigheid met demonstratrices op de verkooppunten. Van Roost : “We zoeken er een heleboel, met een opleiding in de voeding. Zij zullen de konsumenten het produkt laten proeven, maar dat is niet alles. Het produkt moet ook begeleid worden met uitleg. Zodra men begrijpt wat het produkt inhoudt, begint men immers vragen te stellen. “

Yakult wil een nauw kontakt hebben met de konsument. Vandaar dat men ook in ons land (net zoals in Nederland) een 0800-nummer heeft ingesteld waar de konsumenten terecht kunnen met vragen. De binnenkomende telefoontjes worden behandeld door een eigen groep diëtisten.

Anders dan in Nederland zal Yakult hier verkocht worden in verpakkingen met zeven flesjes (voor een prijs die rond de 100 frank ligt). In Nederland zitten er maar vijf in één verpakking. “Door zeven flesjes in één verpakking te brengen, willen we de mensen onmiddellijk laten begrijpen dat het een produkt is voor alle dagen van de week, ” aldus Van Roost. “Hier hebben we de mogelijkheid om dat te doen ; in Nederland is er minder ruimte in de winkelrekken. “

Ook wat de individuele verpakking betreft, werden er wijzigingen doorgevoerd. De tweetaligheid vereist immers dat alles erop staat in het Nederlands én in het Frans. Het flesje is nauwelijks tien centimeter hoog, maar toch moet alles er meertalig op vermeld staan.

Yakult werkt nu nog aan het verkrijgen van 100 % distributie. Wouter Van Roost zegt dat men verbaasd is over de positieve houding van de ketens. “We hadden eigenlijk een gereserveerde houding verwacht, maar de mensen in de distributie schijnen goed te weten wat Yakult is. Ze zien het als een speciaal produkt, niet als een joghurt-achtig iets. We kregen zelfs het gevoel dat ze erop zaten te wachten. “

Blijkbaar heeft Yakult kunnen profiteren van het werk dat Danone met Actimel al gedaan heeft op de Belgische markt (net zoals Danone in Nederland dankbaar gebruik maakte van het pionierswerk van Yakult). Bij Yakult zitten ze wel met een scheef oog te kijken naar de aktiviteiten van Danone, dat nu ook Actimel-joghurt op de markt heeft gebracht. Daarmee verwatert het koncept enigszins. “Wij willen dat goed volgen, ” zegt Van Roost, “want we vinden dat toch wel een eigenaardige bocht. Yakult zal zoiets niet doen. Het produkt is al zestig jaar zoals het is en als iets goed is, moet je er niet aan gaan prutsen. “

ZEVEN FLESJES Om de mensen onmiddellijk te laten begrijpen dat Yakult een produkt isvoor alle dagen van de week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content