WORLD ONLINE
De agressieve Internet Service Provider World Online International, waarin de Sandoz Family Foundation in oktober jl. 300 miljoen dollar (10,5 miljard frank) investeerde in ruil voor 51%, heeft zijn voorzitter Michael Schulhof ontslagen. De Nederbelgische chief executive officerNina Aka van World Online heeft een rechtszaak tegen Schulhof aangespannen omdat hij een niet-mededingingsclausule zou hebben geschonden door zijn investering en bestuurszetel in JFax Communications, een Californische firma die universele store-and-forward communicatiediensten aanbiedt. Het pr-agentschap van JFax bevestigde ons dat Michael Schulhof een investeerder en bestuurder in JFax is. Het bureau kon echter geen commentaar leveren op de samenwerking tussen JFax en World Online. JFax, dat toelaat om waar ook ter wereld faxen, e-mail en stempost te ontvangen, wordt op World Online als dienst aangeboden, maar heeft ook hun concurrent America Online als marketingpartner.
Michael Schulhof was ongeveer een jaar voorzitter van World Online. Voordien, tot in 1995, leidde hij zeven jaar lang de activiteiten van Sony in de VS. Voor World Online moest hij de internationale expansie in de VS en Europa vooruit helpen. Zijn advokaten noemen de beschuldigingen ongegrond.
In België is World Online in oktober gestart. Op 12 november pakte de provider uit met een jaarabonnement van 2750 frank voor volwaardige onbeperkte Internettoegang, ook tijdens de kantooruren. Dat was ongeveer twee derden goedkoper dan de marktprijs. De promotie, die eerst tot 30 november zou lopen, is later tot eind vorige maand verlengd. Wie van een andere provider overstapte kon voor dat geld zelfs maximum 6 maanden langer surfen, als zijn abonnement bij de concurrent nog zolang liep. Algemeen directeur Salvator Vella zegt dat de actie “duizenden klanten in enkele weken” heeft opgeleverd. World Online heeft een dertigtal medewerkers in België en een eigen redactie. De provider had in oktober echter alleen in Nederland een aanzienlijk marktaandeel, met meer dan 300.000 particulieren en 7000 bedrijven. Over 2 jaar wil hij bij de top-3 van België horen. Europees doel is 8 miljoen abonnees.
De prijsstunts en de “competitive upgrade”-tactiek zijn in de sector met afgrijzen gevolgd: “Zij werken alsof ze in een mature markt zitten,” klinkt het bij een provider.
www.worldonline.be/nederlands
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier