Winst in een dalende markt

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Sigarettenverkoper Philip Morris is een van de grootste omzetmakers in de provincie. Maar tot drie vierde van de omzet vloeit naar de Belgische schatkist.

Met een omzet van 2,914 miljard euro is de BVBA Philip Morris Benelux een van de grotere omzetmakers in de provincie. Maar, zoals de naam al zegt, het gaat om de Benelux. Sinds 2010 zijn de drie landen gebundeld tot één organisatie. In 2008 bijvoorbeeld, toen het nog om een louter Belgische activiteit ging, bedroeg de omzet 1,075 miljard euro. Er werkten toen 73 mensen, aangevuld met vier uitzendkrachten.

Die bundeling van activiteiten is tekenend voor de sigarettensector. De Belgische sigarettenconsumptie is het voorbije decennium met een vijfde gedaald, tot circa 11,8 miljard stuks. Die markt daalt jaarlijks met zo’n 2 procent. Er wordt minder gerookt en ook het aantal rokers daalt. De verkoop van roltabak daarentegen klimt.

Dat betekent niet dat de sigarettenproducenten geen winst maken. Maar die winst halen ze ook uit interne synergie, zoals in dit geval het samenvoegen van de entiteiten België, Luxemburg en Nederland. Sinds 2010 is het hoofdkantoor voor die drie landen gevestigd in Berchem bij Antwerpen. In het boekjaar 2013 werkten er 162 mensen, aangevuld met 50 uitzendkrachten.

Van sigarettenproductie in België is er al lang geen sprake meer. In 2004 sloot Philip Morris zijn fabriek voor roltabak in Vorst. Daarbij verloren 34 arbeiders hun baan.

De overheid verdient mee

De overheid gaat dus met het leeuwendeel van de omzet lopen bij de sigarettenproducenten. Via accijnzen en btw (21 %) gaat tot drie vierde van de omzet naar de schatkist. Een deel van die belastingen wordt overigens pas na enkele weken betaald. Het verklaart bijvoorbeeld mee de vrij grote belastingschuld op de balans van de BVBA Philip Morris Benelux in 2013: 240 miljoen euro bij een balanstotaal van 323,5 miljoen euro.

Ondanks het zware overheidsbeslag blijft de activiteit winstgevend. Philip Morris is de marktleider in eigen land, met als bekendste merk Marlboro. Een op de vier gerookte sigaretten in België is er een van dat merk. Met al zijn merken heeft Philip Morris bijna de helft van de Belgische sigarettenmarkt. In het boekjaar 2013 haalde de onderneming een bedrijfswinst van 8,1 miljoen euro, en een nettowinst van 4,9 miljoen euro. Daarvan vloeide een dividend van 4,8 miljoen euro naar de moeder, het beursgenoteerde Philip Morris International.

Die in New York beursgenoteerde onderneming verkoopt rookwaren van Philip Morris buiten de Verenigde Staten. Marlboro is ook wereldwijd het meest verkochte merk, goed voor circa 285 miljard van de 856 miljard door Philip Morris International verkochte sigaretten in 2014. De onderneming haalde een bedrijfsresultaat van bijna 12 miljard dollar, met 82.500 werknemers.

Het overheidsbeslag op rookwaren is in België iets lager dan wereldwijd voor de groep. Philip Morris International betaalde iets meer dan 50 miljard dollar accijnzen in 2014, of bijna twee derde van de bruto-omzet van 80 miljard dollar. In België schommelt dat getal voor accijnzen rond 60 procent. Dat komt vooral door het belangrijke marktaandeel van roltabak, waarvoor een lager accijnsregime geldt.

Wolfgang Riepl

Philip Morris is marktleider in België.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content