“Wij zien slapen als een geheel van fantasieën”
Een derde van ons leven liggen we in bed. Meestal om er leuke dingen te doen: rusten, slapen, dromen en zo. Soms en meer dan ons lief liggen we er te woelen, van het piekeren bijvoorbeeld. Style sprak met Frank Verschuere van LS Bedding, voorzitter van de Europese Beddingfederatie EBIA.
LS Bedding werd in 1946 opgericht door de familie Salens. Frank Verschuere nam de zaak in 1999 over, samen met zijn businesspartner Peter De Meyer. Vijf jaar later kwam Anker Bedding erbij – zij waren gespecialiseerd in boxspringbedden. Onder LS Bedding ressorteren vandaag drie merken. Ergosleep focust op ergonomisch slapen: het bed wordt tot in de kleinste details aan uw lichaamsprofiel aangepast. De bedden van Nox vindt u in de betere meubelwinkel. En Magnitude is de designlijn van LS Bedding, met een boxspring als bedbodem.
Frank Verschuere: “Een bed bestaat, los van de matras, doorgaans uit een lattenbodem of een zogenaamde boxspring, bijna letterlijk een bak met veren die wordt gestoffeerd. Boxspringbedden worden wel eens hotelbedden genoemd, al hebben hotelbedden soms ook een eenvoudige bedbodem als basis, die gestoffeerd is. Dat is natuurlijk niet hetzelfde.”
VAN MANNEN TOT WOLVEN
“De oorspronkelijke focus van LS Bedding lag op ergonomische lattenbodems met bijhorende matras”, gaat Frank Verschuere verder. “Met de overname van Anker Bedding wilden we de niche van luxueuze designbedden met een boxspringbodem verder uitbouwen. Zij hadden daarin een grote expertise opgebouwd en hadden voeling met het tactiele en esthetische aspect van goed en luxueus slapen. Wij wilden ons niet beperken tot de zeer traditionele hoek waarin boxspringbedden zaten: de Louis XV-stijl, de Angelsaksische stijl, heel klassieke kasteelbedden, zeg maar. Om ons aanbod te verbreden met hedendaagse bedden, kwamen we automatisch bij de idee om externe ontwerpers aan te trekken die een nieuw licht konden werpen op dit zeer traditioneel product. Om echt buiten de lijntjes te kleuren dachten we daarbij niet aan de eerste de beste meubelontwerper, maar aan mensen met een algemene, creatieve designachtergrond.”
Het reclamebeeld van een dame op een fluwelen achtergrond van naakte mannen kent u misschien. Verschuere: “Daarmee positioneerden we Magnitude in 2006. Het is een allegorie van wat slapen is, een individuele beleving, een verwerking van de ervaringen van de dag, een geheel van fantasieën en fantasmen. Sinds een jaar hebben we het beeld geactualiseerd. We hebben de mannen vervangen door wolven. Na de tegenstelling man/vrouw wilden we ruimer gaan en de relatie mens/dier benadrukken. De wolf is een dualiteit op zich: hij is gevaarlijk, maar geeft ook leven, denk maar aan Romulus en Remus die werden gevoed door de Capitolijnse wolvin. Daarnaast heb je ook de link met het tactiele van de vacht van de wolf.”
DESIGNERS VAN HET JAAR
“Onze eerste samenwerking met een externe designer was met de Antwerpse modeontwerpster Veronique Branquinho in 2008”, zegt Frank Verschuere. “Zij kwam met het idee om de ‘zwaarte’ van een boxspring te verlichten. Haar bedontwerp staat niet op pootjes maar op een sokkel met ingebouwde verlichting, waardoor het geheel lijkt te zweven . Haar ontwerp is mysterieus als de nacht. Veronique gebruikte in haar ontwerpen dezelfde materialen en stoffen als in haar modelijnen. Ze speelt met texturen en combineert ze tot sprookjesachtige landschappen. Dit is niet zomaar een bed met een krulletje meer of minder. Zij was de eerste die echt een nieuwe visie op het bed gaf.” Nuit Blanche en Tweed Dreams van Branquinho waren Limited Editions en zijn niet meer verkrijgbaar.
Na Branquinho ging Magnitude met Alain Gilles en Jean-François D’Or naar bed. “Met deze twee Brusselse designers hadden we dubbel geluk, of misschien voelden we het toch een beetje aan. Tijdens de samenwerking met Alain Gilles, in 2012, kregen we het bericht dat hij een paar maand later op Interieur Kortrijk zou gelauwerd worden als Designer van het Jaar. Hij had een hele tijd in de banksector gewerkt en pas iets later industrial design gestudeerd in Frankrijk. Zijn bedontwerp heeft een architecturaal element. Het hoofdbord van zijn Area-bed tekende hij uit als een room divider. Zijn idee was om de slaapkamer meer dynamiek te geven. De slaapkamer wordt geherdefinieerd. Achter het hoofdbord, de hoofdmuur zo je wil, kan je een bureau, of zelfs een bad plaatsen.”
“In 2010, twee jaar daarvoor, werkten we samen met Jean-François D’Or van Loudor Design. “Dit was letterlijk een zeer comfortabel project, want ik maakte mijn eerste schetsen inbed”, vertelt de 36-jarige Jean-François D’Or op zijn site. “Ik bestudeerde het hele slaapproces en maakte een inventaris op van wat een slaapkamer voor mij betekent. Het is een plek waar je tot rust komt, waar je tijd hebt voor jezelf. Het ontbijt op bed, de intieme knuffels, de kalmte.”
Het bed van D’Or werd een ultramodulair concept. Verschuere: “D’Or haalde zijn inspiratie ook uit ‘Alexandre le Bienheureux’, een Franse film van Yves Robert uit 1968. De film vertelt het verhaal van een levensgenieter die na de dood van zijn vrouw maandenlang in bed blijft liggen. Het hoofdpersonage Alexandre, tevens de naam van het Magnitude-bed, organiseert zijn leven op zo’n manier dat hij alles vanuit zijn bed kan doen met koordjes en touwtjes, zijn hond die boodschappen doet,… De slaapkamer als leefruimte. “Het bedhoofd is zowel opslagruimte als nachttafeltje”, legt Verschuere uit. “De multifunctionele kussens, die perfect in het opbergluik passen, zorgen ervoor dat het hoofdeinde van het bed kan worden omgebouwd tot een comfortabele rugleuning om rechtop te zitten. Daarnaast kunnen de kussens ook als poef of als bijzettafel naast het bed worden gebruikt.” Als kers op de taart werd ook Jean-François D’Or in 2013 designer van het jaar.
“Bij het begin van de samenwerking briefen we de designers altijd heel grondig over waarnaar we op zoek zijn”, zegt Frank Verschuere. “Maar we laten we hen wel maximaal vrije ruimte. De vragen die zij ons stellen, en die wij meestal als te vanzelfsprekend beschouwen, blijken eigenlijk de interessantste vragen. Wij zitten soms te dicht op de business zelf. Onze R&D-afdeling werkt heel nauw samen met de designers. Zo zijn er veel technische aspecten die de designers niet direct zien, omdat ze niet alle details van slaapcomfort kennen. Het is dus een hitchhiken op elkaars ideeën, een echte kruisbestuiving. Het een gaat niet zonder het ander.”
DE S-VORM VAN DE WERVELKOLOM
“Na drie ‘grote’ designers, trok LS Bedding in 2014 de kaart van een jonge, beloftevolle designer: Maghalie Dooms. Frank Verschuere: “Zij is bezeten van textiel en textuur. Met haar concept Sense Of Time gaat ze terug in de tijd, naar grootmoeders tijd. In haar Eden-bed wordt het hoofdbord een groot kussen. Bij First Light, haar tweede bed voor Magnitude, werkt ze met een indirecte verlichting die de zonsopgang en de zonsondergang verbeeldt.”
Voor Interieur Kortrijk 2016 onderzoekt Magnitude volop welke ontwerper hun volgende paradepaardje zal tekenen. “Interieur Kortrijk is wereldwijd een heel belangrijke beurs op gebied van design. En met een kennerspubliek. Design heeft al een relatief kleine doelgroep en de slaapomgeving vormt daarin natuurlijk nog een beperktere niche. Een bed beantwoordt doorgaans niet aan hogere aspiraties, het is meestal geen product waarmee men kan uitpakken. “
“Natuurlijk moet een bed in de eerste plaats dienen om goed en comfortabel te slapen, als een investering voor een beter en gezonder leven. De juiste lighouding is belangrijk. Helaas wordt die lighouding zo weinig bekeken. De gevolgen van slechte slaapsystemen strekken nochtans ver. De tussenwervelschijven worden overdag zo zwaar belast en verliezen veel vocht. Dan is het noodzakelijk dat ze tijdens de nacht kunnen recupereren en regenereren en opnieuw vocht opnemen. Dat kan alleen maar door de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom te respecteren. En dat dan liever in een mooi bed dan in een puur functioneel bed natuurlijk,” besluit Verschuere.
Tekst: Steven Graauwmans
HET BED VAN ELSSCHOT
Enkele jaren geleden liep op radio Klara de reeks ‘Zot van Elsschot’ over de reclameman aka schrijver van de klassiekers ‘Kaas’ en ‘Lijmen/Het been’van Willem Elsschot. Aan het eind van die serie werd het echtelijke bed van de schrijver verkocht ten voordele van het goede doel Bednet, een interactief systeem voor langdurig zieke kinderen. Frank Verschuere, een rabiate Elsschot-fan, kocht het ledikant en zette het in de showroom in Maldegem. Verplicht aan te raken!
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier