“Wij willen een positieve impact hebben op de maatschappij”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Hoe kunnen we als bedrijf groeien door duurzamer te ondernemen? Die strategische vraag ligt vandaag op tafel bij vele ondernemingen. Het voorbeeld van BNP Paribas Fortis kan daarbij inspireren. “De cruciale vraag bij onze aanpak is: hoe kunnen we onze positieve impact op de maatschappij versterken”, stelt Wilfried Remans, director CSR & Public Affairs.
BNP Paribas Fortis is de grootste bank van het land. In haar strategie voor de komende jaren is duurzame groei een topprioriteit. Wilfried Remans: “Onze eerste rol is uiteraard een goede bank te zijn door geld ter beschikking te stellen van consumenten die willen bouwen en bedrijven die investeren.”
Beleggingen: een race to the top
“Maar we kijken vandaag verder dan dat. We willen een geëngageerde bank zijn, die bijdraagt tot meer welvaart. Als grote instelling hebben we ook de dimensie en de middelen om op dat vlak impact te genereren. De vraag bij alles wat we doen is dan ook: hoe kunnen we onze positieve impact op de maatschappij versterken?”
We willen een geëngageerde bank zijn, die bijdraagt tot meer welvaart.
Op het vlak van investeringen en beleggingen hanteert de hele groep BNP vandaag een beleid dat veel selectiever is dan vroeger. “We financieren bijvoorbeeld niet langer de tabaksindustrie. Ook bedrijven die actief zijn in schaliegas of teergas komen niet meer in aanmerking. Waar er een risico is voor mens en milieu, hebben we voorwaarden gesteld. 212 bedrijven wereldwijd werden daardoor uitgesloten.”
Lees ook: Belgen belegden al meer dan 9 miljard in duurzame obligaties
“Dat sluit aan bij de internationale evolutie en we dragen zo ook bij tot de Sustainable Development Goals. Er is duidelijk een race to the top, en dat is goed”, stelt Remans. “Maar bovenal: op die manier stimuleren we onze klanten ook om in duurzamere projecten te beleggen.”
Microkredieten maken het verschil
Ook op economisch vlak wil BNP Paribas Fortis een verschil maken. Zo heeft de bank de voorbije jaren bijzondere aandacht besteed aan de zogenaamde microkredieten. “Dat zijn kleinere kredieten tot 15.000 euro waarmee we specifieke starters ondersteunen. Het gaat om mensen die omwille van hun statuut of door een gebrek aan ervaring normaal niet aan een financiering geraken.”
“Denk aan langdurig werkzoekenden of erkende vluchtelingen die een eigen zaak willen starten”, vertelt Wilfried Remans. “Als zij zo’n microkrediet krijgen, voorzien we ook een actieve begeleiding. Dat kan een medewerker of gepensioneerde van de bank zijn, maar ook iemand uit een ander bedrijf.”
Vlerick heeft recent de resultaten van deze financieringsvorm onderzocht. Remans: “De impact blijkt groot: elke euro die we met onze partners investeren, levert vier euro op voor de gemeenschap. Na drie jaar is een meerderheid van de bedrijfjes nog actief. Gemiddeld creëren ze 1,6 jobs per starter. Mensen gaan uit de werkloosheid, betalen belastingen en leveren toegevoegde waarde. Hiermee maken we maatschappelijk echt een verschil.”