Werkkleren maken de man
Het Belgisch-Nederlandse Sibex introduceert moderne kledij in de traditionele sector van de werkkleding. Katoen moet wijken voor synthetische hoogtechnologische garens. Oubollige modellen maken plaats voor modieus ontworpen kledij.
Eind deze maand wordt de Belgische poot van Sibex Europe opgericht. Daarmee kan de verkoop in ons land van de revolutionaire werkkledij van Sibex starten. In Nederland zijn de eerste bestellingen binnengelopen, in Duitsland werd onlangs een symposium gehouden waar in aanwezigheid van bedrijven als Volvo, Hydro, Shell en de Nederlandse PTT, de werkkledij van Sibex werd voorgesteld.
De kledij is gebaseerd op Tactel, een nylonvezel geproduceerd door DuPont de Nemours. “Tactel is een verzamelnaam van een 300-tal verschillende garens waarbij je oneindig veel verschillende combinaties kan maken,” zegt Peter Van Hoecke, mede-oprichter en marketingdirecteur van Sibex. “Zo kan je kledij maken die vooral zweetwerend is, of die een grote thermische isolatie biedt, of waterdicht is. Naargelang de klant dat vereist.”
Peter Van Hoecke heeft bij DuPont de Nemours tien jaar lang gewerkt met Tactel. Nadat hij in 1994 zijn eigen marketingbureau Linq oprichtte (40 miljoen frank omzet) kreeg hij van DuPont de Nemours de opdracht om Tactel te herpositioneren. Linq kwam op het idee om een expeditieteam, gekleed in uit Tactelvezels vervaardigde kledij, naar de noordpool te sturen. De tocht kreeg nogal wat media-aandacht en uit verscheidene hoeken kwam er vraag naar de kleding zelf. Peter Van Hoecke besliste om samen met een Nederlands confectioneur sportkledij op basis van Tactel te maken. Uit een marktonderzoek bleek echter dat de markt van werkkledij veel groter en minder concurrentieel was dan de markt van de sportkleding. “90% van de sportkledij is synthetisch, bij de werkkledij is nog 80% katoen. Die sector is erg traditioneel,” zegt Van Hoecke. Maar volgens hem is hij aan verandering toe. “Ten eerste wordt er steeds meer belang gehecht aan imago. Werkkledij moet er ook goed uitzien. We hebben trouwens contacten met mode-ontwerper Chris Mestdagh om voor specifieke klanten bepaalde gamma’s te ontwikkelen. Ten tweede groeit meer en meer het besef dat werkkledij veel geld kan besparen, doordat ze het ziekteverzuim terugdringt.”
Sibex ontwikkelt een totaal werkkledingsysteem: ondergoed, T-shirts, tussenkleding en bovenkleding. Van Hoecke: “Neem de Belgacom-technici, ze dragen een mooie overall van het bedrijf, maar daaronder hebben ze eigen kleren, en dat kunnen best schreeuwlelijke hawaïhemden zijn.”
EXPORT.
Samen met de Nederlander Boudewijn Meuwese richtte van Hoecke in 1996 Sibex op met een kapitaal van 200.000 gulden. “De oorspronkelijke aandelenverhouding was 30% voor mij en 70% voor Boudewijn,” zegt Van Hoecke. Omdat de productontwikkeling vrij duur bleek, trok Sibex na enkele maanden de Nederlandse participatiemaatschappij Heer en Beek aan. Die bracht een achtergestelde lening van 300.000 gulden aan en kreeg daarvoor 30% van de aandelen in ruil.
De introductie op de Nederlandse markt in september 1997 noemt Van Hoecke een groot succes: “We hadden aanvankelijk gerekend op een omzet van 18.000 stuks maar na een presentatie voor de bouwindustrie kregen we orders binnen voor 35.000 werknemers. Na een beurs in Nederland bestelde ook onze grondstoffenproducent DuPont nog eens 5000 stuks.”
Sibex acht de tijd rijp om ook de Belgische en Duitse markt aan te pakken. In 1999 moeten Engeland en Frankrijk volgen. “Vooral de Duitse markt biedt een enorm potentieel. Voorzichtig geschat omvat onze doelgroep ongeveer 10% van de actieve bevolking; als we nog maar 15% van die markt veroveren, zouden we in Duitsland alleen reeds 250.000 mensen bereiken. We verwachten een omzet van 4 miljoen gulden voor 1999 en indien alles naar verwachting verloopt, zouden we zonder verdere investeringen reeds in juni volgend jaar het break-evenpunt bereiken.”
Concurrentie schrikt Van Hoecke niet af. In België zijn de aanbieders van werkkledij bedrijven als Seyntex, Sioen of Vandeputte. “Maar de sector is eerder traditioneel. Sioen biedt wel kledij aan op basis van polyamide, maar geen totaalpakket zoals Sibex.” Marketing manager Guy Bultiau van Sioen: “Ons bedrijf richt zich enkel op de beschermkledij. De markt voor de eigenlijke werkkledij is niet meteen ons doel.”
Sibex, dat met twaalf voltijdse werknemers en een aantal freelancers werkt, is een typisch kop-staartbedrijf: enkel productontwikkeling, aan- en verkoop gebeuren intern. De productie van de kledingstukken wordt volledig uitbesteed. Vanwege de technologische complexiteit wordt er voornamelijk in Europa geproduceerd: Tsjechië, dat niet alleen goedkoop maar ook technologisch geavanceerd is, Duitsland, Nederland en in mindere mate Tunesië en België. En zo toont het Sibex-verhaal dat er via technologische innovatie ook voor de Europese confectie-industrie nog veel kansen zijn weggelegd.
PDN
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier