Weken vol passie

De weken vóór Pasen worden in de muziekwereld vroom ingekleurd : Il Fondamento vertolkt de “Johannespassie” van Bach, I Fiamminghi de “Sieben letzte Worte” van Haydn, Currende de “Responsaria” van Gesualdo.

Toen Johann Sebastian Bach (1685-1750) in 1723 zijn baan als kapelmeester aan het hof van Cöthen verliet om cantor te worden aan de Thomaskirche in Leipzig, zag hij dat als een maatschappelijke degradatie. Toch zette hij de stap, omdat de betrekking in Leipzig hem beter toeliet zijn vele kinderen een goede opvoeding te geven en ook wel wat omdat vorst Leopold van Cöthen, Bachs meester, bewonderaar en vriend, zijn muzikale interesse wat had laten verslappen, onder invloed van de Berenburgse prinses waar hij mee huwde (en die naar Bachs oordeel “amusisch” was). De overstap naar Leipzig bracht mee dat Bach zich nu ten volle kon wijden aan kerkmuziek wat aan het gereformeerde hof van Cöthen uit den boze was en er zijn mooiste cantates, motetten en passiemuziek schiep. Zijn Johannespassie wordt gekaderd in de vastenaktie van Broederlijk Delen de komende weken negenmaal ten gehore gebracht door het barokensemble Il Fondamento, onder leiding van Paul Dombrecht.

Bij I Fiamminghi staat ook paasmuziek op het programma : het ensemble van dirigent Rudolf Werthen vertolkt een compositie die Joseph Haydn (1732 – 1809) schreef in opdracht van de kanunnik van de kathedraal van Cadiz (Spanje) : “Die Sieben letzte Worte unseres Erlösers am Kreuz”. Haydn vond de opdracht zeven instrumentale adagio’s schrijven bij zeven preekjes rond de zeven laatste woorden van Christus aan het Kruis nogal moeilijk, maar was achteraf toch in zijn nopjes. “Elk deel werd zo eenvoudig verklankt dat zelfs de meest oningewijde luisteraar tot in het diepste van zijn ziel zal worden ontroerd,” schreef hij aan zijn Engelse uitgever. Samen met I Fiamminghi staat iedere avond ook het ensemble Currende o.l.v. Erik Van Nevel op het podium, om de Responsaria voor Goede Vrijdag van Don Carlo Gesualdo (1564-1613) te zingen. Die Italiaanse componist wordt omwille van zijn harmonieën en chromatisme soms de “Schönberg van de Renaissance” genoemd. Zijn muziek wordt allicht de meest verrasende “herontdekking” van deze paasperiode.

RAF PAUWELS

Bachs Johannespassie door Il Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht, in Deinze (25/3), Brugge (26/3), Antwerpen (30/3), Leuven (31/3), Gent (1/4), Brussel (2/4), Terneuzen (3/4) en Sint-Truiden (4 en 5/4). Algemene info : tel.(02)502.57.00 (Broederlijk Delen) of (050)36.30.45 (Il Fondamento)Haydns Sieben letzte Worte en Gesualdo’s Responsaria door I Fiamminghi (Rudolf Werthen) en Currende (Eric Van Nevel), in Leuven (27/3), Antwerpen (29/3), Deinze (31/3) en Gent (2/4). Info : tel.(09)282.71.34.

‘Kruisiging en dood (Albert Servaes) Passiemuziek staat deze weken centraal. I Fiamminghi, o.l.v. Rudolf Werthen, vertolken Haydns Sieben letzte Worte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content