Weer beet

C MA CGM België, een filiaal van de gefuseerde Franse rederijen CMA en CMG, heeft een nieuwe gedelegeerd bestuurder: Eric van Strydonck. Getrouwd, drie kinderen, en een passie voor water. In de weekends is hij geregeld te vinden in rivieren in de Ardennen of soms Ierland, Schotland of Canada. Daar beoefent hij zijn favoriete sport: vliegvissen, staande in een rivier vissen met een kunstvlieg. Om zijn voeling met water heeft de Franse rederij hem echter niet aangeworven, wel om zijn ervaring als scheepsagent.

De Antwerpenaar studeerde toegepaste economie aan de universiteit van Bergen, en startte zijn carrière in 1972 bij de Antwerpse scheepsagentuur De Keyser-Thornton. Hij eindigde er als verantwoordelijke voor de lijndiensten van de Deense rederij Maersk.

Toen de Denen in 1980 besloten hun eigen kantoor in België op te zetten, viel de keuze van een verkoopdirecteur als vanzelf op Van Strydonck. Vier jaar later, bij zijn promotie tot algemeen directeur van Maersk Frankrijk, verhuisde hij met zijn gezin naar Marseille.

Omdat de containermarkt vooral in de noordelijke havens groeide, bracht hij in 1990 het Franse hoofdkwartier over naar Parijs. Toen Van Strydonck in 1995 Frankrijk verliet om Maersk Italië te gaan leiden, was de omzet sinds 1984 vertwintigvoudigd en het personeelsbestand gegroeid van 30 naar 200 mensen.

De geschiedenis herhaalde zich in Genua. De omzet verdubbelde, van 80 ging het naar 145 werknemers, maar vooral kon hij een belangrijke rol spelen in de opening van de Adriatische markt en de onderhandelingen leiden voor een participatie van 10% in de containerterminal van Giao Tauro. Een terugkeer naar België lag voor zijn Scandinavische broodheren echter moeilijk. Van Strydonck verliet de firma in januari.

CMA CGM is de vierde grootste Europese rederij, met 120.000 overgeslagen twintigvoetcontainers in België en 1,35 miljoen wereldwijd. In het Antwerpse rederijkantoor krijgt de sinjoor een dubbele functie. Met een relatief nieuw directieteam wil hij de Belgische vestiging uitbouwen tot het meest performante van de 230 kantoren van de rederij. Het succes zal in belangrijke mate afhangen van de verdere integratie van CMA en CGM, na de fusie in 1998. Daarnaast wordt Van Strydonck lid van een driekoppige werkgroep die zich buigt over de harmonisering van de verschillende agentschappen in de Benelux, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content