Week na fusie met Crelan nog steeds geblokkeerde rekening voor deel klanten Axa Bank

© Belga

Begin vorige week werd de fusie van Crelan en Axa Bank beklonken, maar voor een deel van de vroegere klanten van Axa Bank blijven er problemen aanhouden. Sommige klanten hebben momenteel nog een geblokkeerde rekening, bevestigt Crelan woensdagavond.

De vroegere klanten van AXA Bank kunnen sinds vorige week maandag inloggen op de Crelan-app. Het weekend vooraf migreerde Crelan de gegevens van zowat 840.000 klanten in de eigen systemen.

Volgens Crelan heeft minder dan 1,5 procent van die klanten problemen ervaren. “Voor de meeste van deze klanten zijn de problemen ondertussen van de baan”, klinkt het. Technische teams blijven wel in de weer om alles op te lossen, klinkt het.

“Jammer genoeg zijn er op dit moment nog klanten die te maken krijgen met geblokkeerde rekeningen. De blokkages komen voort uit verschillende foutcodes (zoals bijvoorbeeld een tekort aan aantal handtekeningen bij verenigingen of klanten die bij beide banken aangesloten waren, maar die enkel digitaal actief waren bij een van de twee). Dit betreft zowel particuliere als professionele klanten”, aldus Crelan.

Prioritair probleem

Dit probleem is volgens de bank prioritair voor de technische teams. Per foutcode wordt gewerkt aan een oplossing. “We verwachten op dit moment dat alle foutcodes de komende dagen opgelost zullen worden”, aldus de bank. Ze erkent dat er een “wezenlijke impact” is voor deze klanten en dat “een oplossing – vanwege de complexiteit in het hele aantal foutcodes – voor hen lang op zich laat wachten” en excuseert zich daarvoor.

Verschillende problemen zijn wel al opgelost, bijvoorbeeld de vertraging van bepaalde transacties, omdat tijdens het fusieweekend niet alle kaartbetaling van ex-klanten van AXA Bank verwerkt waren. Ook de wachtrij die ontstond door een piekmoment in de app van klanten die de overstap wilden maken, is weggewerkt. Vandaag zijn al 85 procent van de klanten actief op de Crelan-app, klinkt het.

Voorts zegt Crelan dat de klantendienst versterkt is waardoor er geen wachttijden meer zijn. Intussen worden alle mails een voor een behandeld. En klanten die zowel een account hadden bij Crelan als AXA Bank en bij een van de twee banken niet in orde waren met de voorwaarden voor antiwitwasbeleid, hadden enkele dagen een geblokkeerde rekening. Maar dat probleem is inmiddels opgelost.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content