‘We zitten helemaal op schema’

Voor het tweede jaar op rij gaat Trixxo Jobs met de Ambassadeurstitel bij de Limburgse grote bedrijven lopen. Het uitzendbureau uit Hoeselt zet zijn internationale ambitie kracht bij. In de eerste plaats in Nederland, maar ook steeds nadrukkelijker in Duitsland.

Het meerjarenplan van Trixxo Jobs voorziet tegen 2025 in een omzet van 250 miljoen euro. “We zitten helemaal op schema”, klinkt het enthousiast bij CEO Frank Vliegen. “Vorig jaar kwamen we uit op 143 miljoen euro. Daarvan haalden we 88 miljoen euro in België, de rest in Nederland. Voor 2022 mikken we voor beide landen samen op 210 miljoen euro. Dat is een groei van 50 procent.” Op groepsniveau – Trixxo Jobs heeft onder meer nog een zusterbedrijf, Trixxo Dienstencheques – wil Trixxo in 2025 de grens van 800 miljoen euro omzet ronden.

De groeistrategie ziet er in de twee landen opvallend anders uit. “In eigen land staan er geen overnames meer op de planning, maar mikken we op organische groei. Als er een interessant dossier op onze tafel belandt, zullen we natuurlijk wel eens kijken”, zegt Vliegen. “In Nederland willen we onze omzet verdubbelen tot 110 miljoen euro. Dat zal gebeuren via een evenwichtige combinatie van organische groei en overnames.”

Trixxo Jobs heeft 36 kantoren in België. Het bedrijf heeft de ambitie maandelijks een nieuw kantoor te openen, om eind dit jaar uit te komen op 46 vestigingen. In de provincies Antwerpen en Limburg zitten er volgens Frank Vliegen nog amper gaten in het netwerk. Hij ziet wel nog kansen in Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Ook in Wallonië is er nog heel wat potentieel.

Trixxo Jobs trekt steeds meer de kaart van de nichekantoren, met een aanbod gericht op specifieke sectoren zoals de bouw, de horeca en contactcenters. Een voorbeeld is Exxperts, dat twee jaar geleden werd opgestart en zich richt op uitzendwerk voor hogere bedienden en kaderleden. De eerste kantoren verschenen in Pelt, Beringen en Hoeselt. Op korte termijn zal Exxperts ook te vinden zijn in studentensteden als Antwerpen, Gent en Leuven.

Trixxo Arena

Om de groeiplannen kracht bij te zetten, investeert het moederbedrijf Trixxo in een grotere naambekendheid. Er is net een nieuwe tv-campagne op VTM gestart en vorig jaar ging de groep in zee met Sportpaleis Group. Sindsdien is Trixxo de nieuwe naamsponsor voor de arena en het theater op het vrijetijdspark Park H in Hasselt. Zeg dus niet langer Ethias Arena, maar Trixxo Arena.

Frank Vliegen ziet de sponsoring als een extra uithangbord voor de firma, maar ook als een rekruteringscampagne. “Nooit was de war for talent zo moeilijk als vandaag. Gelukkig maken onze mensen het verschil door continu in hun eigen netwerk mee te zoeken”, vertelt hij. “De samenwerking met Sportpaleis Group kunnen we ook gebruiken als een interessante hefboom om de instroom van nieuwe medewerkers te ondersteunen. Ze geeft ons ook mogelijkheden om incentives te organiseren voor klanten, personeel en uitzendkrachten.”

Internationale ambitie

Twee jaar geleden trok Trixxo Jobs de Nederlandse grens over. Intussen heeft het daar stilaan voet aan de grond gekregen. Vorig jaar deed Trixxo Jobs in Nederland vijf overnames. Er zijn nu kantoren te vinden tussen Groningen en Maastricht. “Er zijn nog heel wat blinde vlekken die we zo snel mogelijk willen opvullen via acquisities. Dat kunnen zeker grotere spelers zijn”, aldus Frank Vliegen, die zich gesteund weet door de familiale eigenaar om zulke operaties te financieren.

Trixxo Jobs wil niet gelijk welke partij overnemen. Het gebruikt twee belangrijke parameters: de overname moet iets toevoegen aan de organisatie en de bedrijfscultuur van beide partijen moet nauw bij elkaar aansluiten.

Binnenkort zal Frank Vliegen veel minder betrokken zijn bij de Nederlandse activiteiten. “We hebben in Utrecht een hoofdkwartier geopend waar een nieuw managementteam zich warm loopt. Vanaf mei zal het team de operaties in Nederland autonoom leiden”, zegt hij. Daardoor krijgt Vliegen extra ruimte voor andere projecten. “Duitsland staat heel hoog op onze prioriteitenlijst. Het is een heel grote en een compleet andere markt dan België en Nederland. We zullen daar starten met een grote overname. Tegen 2025 moet die een feit zijn.”

De methodologie van de Trends Gazellen

De Trends Gazellen zijn de snelst groeiende bedrijven. We bekijken de groei over een periode van vijf jaar. Voor deze editie vergelijken we 2020 met 2016. We berekenen de groei van drie variabelen: de toegevoegde waarde, het personeelsbestand en de cashflow in absolute en procentuele termen. Dat geeft zes deelrangschikkingen. De plaatsen op die deelrangschikkingen tellen we op, wat de eindscore oplevert. Een bedrijf dat alle zes deelrangschikkingen aanvoert, heeft de eindscore 6 en staat bovenaan in de eindrangschikking van de Gazellen. Hoe hoger de eindscore, hoe lager een onderneming noteert.

Er gelden minimumvoorwaarden. Het bedrijf moet minstens vijf jaar bestaan. Op de loonlijst van 2020 moeten minimaal tien werknemers staan. De toegevoegde waarde in 2020 bepaalt het onderscheid tussen een groot, een middelgroot en een klein bedrijf. De grote haalden een toegevoegde waarde van meer dan 5 miljoen euro, de middelgrote bleven tussen 1 en 5 miljoen euro, en de kleine haalden minder dan 1 miljoen euro.

De snelste honderd groeiers bij de grote bedrijven mogen zich Grote Gazellen noemen. De snelste honderd bij de middelgrote bedrijven zijn de Middelgrote Gazellen. De snelste vijftig bij de kleine bedrijven zijn de Kleine Gazellen.

De Gazelle die in haar categorie de lijst aanvoert, is niet altijd de winnaar. Een winnaar moet operationeel onafhankelijk zijn. Een dochterbedrijf van een buitenlandse onderneming komt ook niet in aanmerking.

In elk nummer van Trends publiceren we de rangschikking van een Vlaamse provincie. We eindigen op 5 mei, met de lijsten voor Vlaanderen.

FRANK VLIEGEN
FRANK VLIEGEN “Nooit was de war for talent zo moeilijk als vandaag.”
'We zitten helemaal op schema'

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content