‘We zijn wel slagers, maar er is meer dan vlees alleen’
WIE
Remco Kok (51)
IS
CEO Stegeman/Imperial Meat Products
WAS
De Nederlander Remco Kok wilde als tiener boer worden. “In de vakanties hielp ik mee op het boerenbedrijf van familie in Zeeland. Ik heb landbouwhogeschool gevolgd. Het boerenleven was mooi, maar de toekomst ervan was onzeker. Daarom heb ik bedrijfskunde aan Nyenrode gevolgd”, zegt Kok.
In de jaren negentig begon hij bij Ahold, de holding boven de retailer Albert Heijn. Hij werkte er in de sourcingafdeling in Zwitserland en de Verenigde Staten. In 2000 kwam hij terug naar Nederland, waar hij voor Albert Heijn commerciële functies vervulde. In 2012 stapte hij over naar de vleesverwerker Stegeman Campofrio Food Group, waar hij marketingdirecteur werd. Vier jaar geleden werd hij CEO van Stegeman/Imperial Meat Products Benelux. Hij verdeelt zijn tijd over Nederland en België.
WIL
De leidinggevenden van Nederland en België gingen rond de tafel zitten. “De aandacht voor het ambacht verbindt ons. We zijn trots op ons product”, zegt Kok. “Toen dat duidelijk was, hebben we naar de toekomst gekeken.” Het resultaat is de 0-50-100-aanpak. 0 staat voor 0 procent verspilling in de hele keten. 50 slaat op 50 procent minder vlees. Kok: “We zijn wel slagers, maar er is meer dan vlees alleen. We gebruiken ook andere ingrediënten, zoals plantaardige en dierlijke eiwitten. In Aoste Plus voegen we groenten toe en halen we er vet uit.”
100 refereert aan 100 procent transparantie. Daarin past het nieuwe label ‘Le Cochon Bien-être’, een initiatief van Marcassou waarin dierenwelzijn en lokale producten vooropstaan. Daarvoor werkt het samen met veeboeren, veevoederbedrijven en slachthuizen.
VRIJE TIJD
Gezin, koken en lekker eten, tuinieren, wandelen, klussen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier