‘We willen niet per se de goedkoopste zijn’

In België is een op de drie nieuwe klanten van de onlinebroker Binck jonger dan 30. Binck scoort daarmee beter bij het jonge publiek dan de concurrentie. “Wij bedienen die instant-generatie op haar wenken.”

Vincent Germyns verliet tien jaar geleden de grootbank KBC om een nieuwe onlinebroker in België op te starten, onder de vlag van de Nederlandse prijsbreker BinckBank. Het was een gok die goed uitdraaide.

De komst van Binckbank naar België zette de beursmakelarij op haar kop. De tarieven lagen 20 tot 60 procent lager dan de gangbare tarieven bij de internetbanken in ons land. Er volgde een prijzenoorlog. Germyns slaagde er de voorbije jaren in BinckBank in België op de kaart te zetten. Hij claimt zelfs het marktleiderschap, en hij veroverde ook nog eens Frankrijk en Italië.

Germyns’ vechtlust en ambitie gingen niet onopgemerkt voorbij in Nederland. Toen ruim een jaar geleden een nieuwe topman werd gezocht, kwam de 42-jarige Belg snel in zicht. Op 1 januari werd hij CEO ad interim en twee weken geleden mocht hij de ad interim schrappen, na de officiële goedkeuring van de Nederlandse toezichthouder.

Hoe komt het dat BinckBank goed scoort bij twintigers?

VINCENT GERMYNS. “De jongeren zijn op zoek naar nieuwe technologie, waar je geen handleiding bij nodig hebt. Uit sommige websites van onze collega’s in Frankrijk geraak je echt niet wijs, terwijl wij ernaar streven onze website zo ‘zen’ mogelijk te houden. We hebben ook vrij goed de omslag gemaakt naar het mobiele beleggen.

“En het is ook niet meer van deze tijd dat een klant vijf minuten moet wachten aan de telefoon. Dit is een instantgeneratie, die wil instant satisfaction. De gemiddelde wachttijd vooraleer de klant iemand van Binck aan de lijn kreeg, bedroeg 160 tot 170 seconden. Dat kan niet. We hebben onmiddellijk bijgestuurd. Na drie maanden hard werken bedraagt de gemiddelde wachttijd nog 7 seconden. Dat is aanvaardbaar.

“Ik zal altijd blijven hameren op klantenservice. Eén op de drie nieuwe klanten bij BinckBank wordt aangebracht door bestaande klanten. Je kunt adverteren wat je wil, er gaat niets boven mond-tot-mondreclame.”

Uw grootste concurrenten in België, de onlinebrokers Keytrade Bank en Bolero, hebben de voorbije jaren heel wat wijzigingen doorgevoerd. Keytrade Bank is geëvolueerd van broker naar bank. Bolero bezorgt zijn klanten de hele dag door informatie over de beurzen. Wat zet u daar- tegenover?

GERMYNS. “We kunnen ons op verschillende niveaus onderscheiden. We zijn onafhankelijk. Bolero biedt zijn klanten inderdaad zeer veel informatie. De werknemers van de onlinebroker zitten midden in de marktenzaal van KBC Bank. De vraag is hoe gekleurd die informatie is. Wij bieden alleen onafhankelijke informatie aan.

“Onze focus ligt op de connectie van de klant met de beurs. We willen de klanten helpen hun financiële ambities waar te maken en tools aanbieden, maar we zeggen niet welke financiële producten ze moeten kopen of verkopen.

“Van bij de start in 2006 hebben we gezegd dat we de Ryanair van de financiële sector met de knappe stewardessen van Singapore Airlines willen zijn. We hechten belang aan de combinatie van drie zaken: een state-of-the-artplatform voor beleggers, een uitstekende service en lage tarieven. We willen ook niet per se de goedkoopste zijn.”

U bent ook niet langer de goedkoopste onlinebroker in België. De Nederlandse prijsbreker DeGiro is fors onder uw tarieven gedoken. Het vraagt 4 euro voor een transactie van 10.000 euro op Euronext Brussel en het zegt erbij dat het zelf slechts 1 euro transactiekosten aan de beurs moet betalen.

GERMYNS. “Je moet je afvragen wat het verdienmodel van DeGiro is. Zo verdient het onder meer op securities lend-ing. Dat betekent dat het uw aandelen uitleent aan andere partijen en daarvoor een vergoeding opstrijkt.

“Het is onmogelijk dezelfde dienstverlening en veiligheid als BinckBank te bieden tegen zulke lage tarieven. De transactiekosten die wij betalen aan Euronext Brussel zijn maar een fractie van de kosten die wij hebben. Er zijn kosten verbonden aan de banklicentie, onze datacentra, de beveiliging, enzovoort.”

DeGiro rekent ook geen beurstaksen aan. Die taksen liggen soms hoger dan de transactiekosten voor particuliere beleggers. Wat kunt u daartegen beginnen?

GERMYNS. “Het is oneerlijke concurrentie, maar het is aan de Belgische fiscus om in te grijpen. DeGiro overtreedt de wet en wij spelen volgens de regels van de sport. Het standpunt van de Belgische fiscus is duidelijk (elke buitenlandse broker die een Belgisch doelpubliek benadert, bijvoorbeeld met een Nederlandstalige en een Franstalige website, moet beursbelasting inhouden, nvdr). De fiscus heeft enkele jaren geleden Lynx gedwongen beursbelasting te innen.”

Lynx heeft een bijkantoor in België, DeGiro niet. Volgens DeGiro kan de fiscus daarom niet vragen dat zij beursbelasting inhouden.

GERMYNS. “Als het zo gemakkelijk zou zijn… Dan kunnen wij ons kantoor in Antwerpen naar Nederland verhuizen. Dan moeten de 35 werknemers van BinckBank België 20 kilometer verder rijden en het geld van onze klanten komt dan op Nederlandse rekeningen te staan. Zo eenvoudig is het niet. DeGiro komt er gewoon mee weg, wellicht omdat het een kleine speler in België is.”

DeGiro beweert een marktaandeel van 10 procent te hebben, gemeten naar de transacties die Belgische beleggers uitvoeren.

GERMYNS. “Voorlopig bewijzen ze niets. Wij zijn een beursgenoteerd bedrijf en zijn over alles transparant. DeGiro is in Nederland een concurrent van BinckBank, maar speelt in geen enkel ander land waar wij actief zijn een rol van betekenis. Het eerste kwartaal van 2015 was het beste kwartaal ooit voor Binck in België.”

Na de opeenvolgende verhogingen van de beurstaks dreigt er nu ook een meerwaardebelasting voor aandelen die binnen een bepaalde periode gekocht en verkocht worden, de speculatietaks. Maakt u zich zorgen?

GERMYNS. “We volgen het op de voet, maar de contouren van de speculatiebelasting zijn nog niet bekend. We kunnen er niet veel meer over zeggen dan dat het geen goed nieuws is voor beleggers.”

Hoe staat het met de plannen om in België te starten met onlinevermogensbeheer?

GERMYNS. “We zijn nog aan de achterkant van ons beleggingsplatform aan het werken. De bedoeling is dat we in de toekomst één website en één beleggingsplatform hebben voor de vier landen waarin we actief zijn. Op termijn willen we alles wat we in Nederland aanbieden ook uitrollen in de drie andere landen. Onlinevermogensbeheer komt eraan, maar het is nog niet duidelijk in welk land we zullen starten en wanneer.”

In Nederland biedt u onlinevermogensbeheer aan met Alex. Er kwam veel kritiek, onder meer omdat u voor een ‘behoedzaam profiel’ tot 100 procent in aandelen belegt.

GERMYNS. “Ik ga daar niet lichtzinnig over, want ik neem elke klacht serieus. Maar ik wil wel nuanceren. Het gaat om 55 formele klachten op 40.000 klanten, ofwel 0,14 procent. Voor alle duidelijkheid: een behoedzaam profiel kun je ongeveer vergelijken met een neutraal profiel in België. Typische vermogensbeheerders zouden voor beleggers met zo’n profiel 50 procent in aandelen beleggen en 50 procent in obligaties. Na een beurscrash zouden ze de portefeuille herbalanceren. Dat betekent aandelen bijkopen en meer risico nemen. Wij bouwen bescherming in. Als de beurs te veel zakt, verkopen wij aandelen. Wij hebben een asymmetrische benadering, omdat we weten dat beleggers gevoeliger zijn aan verliezen. Wij starten met 100 procent aandelen, en als we via onze kwantitatieve modellen een verkoopsignaal krijgen, dan verkopen we. We kunnen naar 0 procent aandelen gaan. Wie neemt dan het meeste risico? Dit hele verhaal is door de media sterk aangezet.”

Ilse De Witte, fotografie Kris Van Exel

“DeGiro overtreedt de wet. Wij spelen volgens de regels van de sport”

“De jonge generatie wil geen vijf minuten aan de lijn hangen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content