‘WE MOETEN ONS METIER HERUITVINDEN’
De leasingsector moet zijn bedrijfsmodel omgooien. Dat zegt Johan Portier, CEO van LeasePlan België, en hij voegt de daad bij het woord. Multimodale mobiliteit en flexibele formules zoals autodelen voor bedrijven worden de speerpunten.
Johan Portier (46), CEO van LeasePlan België, heeft al kennisgemaakt met de nieuwe eigenaars van de LeasePlan-groep. De wereldwijde marktleider in leasing- en fleetmanagement is sinds maart in handen van een consortium van langetermijninvesteerders. “Ze lopen over van ambitie en willen investeren in het bedrijf om onze groei te ondersteunen”, zegt Portier.
De nieuwe aandeelhouders, zoals het Nederlandse pensioenfonds PGGM, het Deense ATP, het Singaporese investeringsfonds GIC, Luxinva S.A., een dochteronderneming van de Abu Dhabi Investment Authority en beleggingsfondsen die beheerd worden door TDR Capital LLP, namen LeasePlan over van Global Mobility Holding, een joint venture van Volkswagen AG en Fleet Investments, voor 3,7 miljard euro. LeasePlan is met 7275 medewerkers actief in 32 landen. De groep beheert zo’n 1,55 miljoen voertuigen. De nettowinst van LeasePlan steeg in 2015 met 19 procent naar 442,5 miljoen euro.
Leasing voor particulieren
Ook het Belgische filiaal doet het goed. “We zijn net geen 10 procent gegroeid in 2015”, zegt Johan Portier. De jurist is sinds 2014 aan de slag bij LeasePlan. Hij leerde de markt kennen als commercieel directeur en staat sinds begin dit jaar aan het hoofd van de Belgische organisatie. Hij volgde Michel Van den Broeck op die de vestiging zes jaar leidde. Met een marktaandeel van 14 à 15 procent is LeasePlan België een van de leidende spelers op onze leasemarkt.
“We beheren 53.000 voertuigen in België”, duidt Portier. Volgens de nieuwe topman van LeasePlan België komt de groei van nieuwe initiatieven. “Sinds eind vorig jaar bieden we leasingformules voor particulieren aan. Dat is een mooi succes gebleken; we hebben meer dan duizend contracten kunnen afsluiten in 2015. Dit jaar gaan we door op dat elan.”
Een andere groeimotor in 2015 was de overname van Excelease, een joint venture van LeasePlan (51%) en Toyota Belgium (via Inchcape, 49%). “De vloot van Excelease telt meer dan 3000 voertuigen. De medewerkers van Excelease zijn opgenomen in ons team en alle klanten zijn geïntegreerd in de LeasePlan-portefeuille, net als de systemen en de tools”, stelt Johan Portier. Acquisities blijven een onderdeel van de groeistrategie van LeasePlan.
Met stuur in de hand
Voor LeasePlan België was het aanboren van de consumentenmarkt een berekend risico. “Het was moeilijk in te schatten hoe de consument zou reageren, maar dat liep beter dan verwacht. We weten dat de Belg geboren is met een baksteen in de maag en een stuur in de hand. Maar onze landgenoten zijn zich weinig bewust van de maandelijkse kostprijs van het gebruik van een wagen. Consumenten hebben daar weinig voeling mee en we hebben dan ook heel wat tijd en energie gestoken in het informeren van de markt. Die inspanningen blijven nodig, want het gaat om een nieuwe markt die nog in volle ontwikkeling is”, zegt Johan Portier.
In onze buurlanden heeft de groep al meer ervaring met leasingformules voor consumenten. “Onze collega’s in Groot-Brittannië hebben bijna 29.000 wagens rijden in privéleasing. Daar is het echt ingeburgerd. Ook in Frankrijk en Nederland zien we een duidelijke trend naar particuliere leasing. Het aantal aanbieders stijgt er exponentieel”, stelt Portier vast. “In België staan we voor de doorbraak. Ook al omdat het fiscaal statuut van de salariswagen ter discussie staat. Politiek-maatschappelijke verdwijnt stilaan de steun voor het huidige bedrijfswagensysteem.”
Johan Portier is dan ook realistisch. “Stel dat een regering ooit raakt aan het fiscaal statuut van de bedrijfswagen en de tankkaart, dan kan ik me voorstellen dat het aantal salariswagens wordt afgebouwd. De betrokken bestuurders krijgen dan de keuze om ofwel een budget te spenderen aan openbaar vervoer – en daar ligt zeker een uitdaging voor de aanbieders van openbaar vervoer – of om zelf een wagen te kopen of te leasen.” Uit eigen onderzoek weet LeasePlan dat de grote meerderheid van de mensen die vandaag een wagen gebruiken om naar het werk te rijden, dat zullen blijven doen. “Het is voor een leasebedrijf belangrijk om daar een antwoord op te kunnen bieden en dat kan private lease zijn”, meent Portier.
Vergroenen
Voor het multimodale mobiliteitsbudget, waarmee werknemers kunnen kiezen voor een leaseauto, al dan niet gecombineerd met openbaar vervoer, een bedrijfsfiets of andere vervoersvormen, lijkt het nog wat te vroeg. “We bieden al een mobiliteitskaart aan. We investeren heel wat in gesprekken met klanten, maar we merken nog niet dat bedrijven daar massaal voor beginnen te kiezen. Daarvoor zijn fiscale stimuli nodig en moet het wetgevende kader aangepast worden. We denken dat dit de toekomst wordt, maar vandaag zien we nog geen echte trend in die richting”, zegt Johan Portier.
Wat wel opvalt, is dat bedrijven zich meer en meer bewust worden van de noodzaak om de wagenparken te vergroenen. “We zien almaar meer hybride wagens op onze bestelbonnen verschijnen. Benzine begint ook stilaan aan populariteit te winnen, we zien een voorzichtige verschuiving van diesel naar alternatieve brandstoffen. Pure elektrische wagens blijven nog wat achter. De LeasePlan-vloot telt wereldwijd bijna 1,6 miljoen voertuigen. 10.000 daarvan zijn elektrische wagens”, vertelt Portier.
De grootste uitdaging voor de elektrische wagen is de autonomie. “Uit onderzoek weten we dat heel wat mensen nog aarzelen door de geringe autonomie en het gebrek aan laadinfrastructuur. Pas op de derde plaats komt de prijs van de wagen. Zodra de constructeurs een autonomie aanbieden van meer dan 300 km zal die markt exponentieel toenemen. Die kentering zie ik tussen dit en vijf jaar komen”, verwacht Johan Portier.
Autodelen voor bedrijven
En dat zal niet de enige wending zijn. De topman van LeasePlan België ziet de komende jaren heel wat veranderingen in zijn business opduiken. “Er zijn heel weinig incentives om de komende vijf jaar te doen wat we in het verleden al deden. Mijn plan is vooral relevant te blijven. We willen rendabele groei realiseren en dat betekent dat we ons metier moeten heruitvinden. We staan echt op een kruispunt. We moeten iets anders doen dan alleen maar metaal op de baan brengen. We moeten klaar zijn om multimodale mobiliteit mogelijk te maken”, weet Johan Portier.
Volgens hem is de kans groot dat het fiscaal statuut van de bedrijfswagen wordt aangetast. “In dat geval moeten we andere dingen doen dan vandaag. Technologiebedrijven zoals Google en Uber bouwen aan de zelfrijdende taxidiensten van morgen. De zelfrijdende wagen is niet iets voor over vijftien jaar, die zal er veel sneller zijn. Toyota investeert een miljard dollar om de zelfrijdende wagen op de markt te kunnen brengen in 2020. Dat is nog 3,5 jaar. Uw volgende leasingwagen kan een abonnement op een automatische taxi zijn”, voorspelt Portier.
“Bovenaan op mijn agenda staat innovatie”, zegt de CEO. “Innovatie gekoppeld aan gebruiksgemak. Alles wat we de komende tijd in de markt zetten, moet makkelijk bruikbaar zijn. Geautomatiseerd en in de vorm van een app. Mensen moeten op een heel intuïtieve manier onze diensten kunnen gebruiken, dat is cruciaal.” Een voorbeeld van die aanpak is een autodeeloplossing voor bedrijven die LeasePlan al aanbiedt in Spanje en Luxemburg. “Op korte termijn zullen we dat ook hier introduceren. Binnen een bedrijf kunnen medewerkers een poolwagen delen, mede dankzij een app. Daarmee kun je een wagen reserveren, je krijgt een code en een paswoord op je smartphone en het gebruik wordt elektronisch afgerekend. De volgende stap zal zijn deze dienst open te gooien en ter beschikking te stellen van het grote publiek.”
KURT DE CAT, FOTOGRAFIE KRIS VAN EXEL
“We staan echt op een kruispunt. We moeten iets anders doen dan alleen maar metaal op de baan brengen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier