‘We hebben het paradigma omgekeerd’
Een jaar geleden deed Patrick Mathot de allicht belangrijkste stap in zijn loopbaan door te kiezen voor Seaters, waar hij CEO Jean-Sébastien Gosuin bijstaat in strategie en verkoop. Het vier jaar oude Seaters is een Brusselse start-up die al bijkantoren in New York en Parijs heeft. Het is een onlineplatform dat sponsors van grote sportevenementen of andere events (zoals muziekfestivals) helpt de hen toegewezen tickets ‘slim’ te verdelen onder eigen medewerkers, klanten of toekomstige klanten. Grote bedrijven zoals BNP Paribas Fortis, Proximus, AB InBev en ASO (organisator van onder meer de Ronde van Frankrijk) gebruiken het platform.
U was 17 jaar aan de slag bij VW D’ieteren. Vanwaar die plotse carrièrewending?
PATRICK MATHOT. “Mijn belangstelling voor de digitalisering werd sterker. Toen ik aan het hoofd van D’Ieteren Sport stond, heb ik aan het MIT in Boston een opleiding over digitale businessmodellen en marketing gevolgd. Met die bagage op zak herinnerde ik me een gesprek van drie jaar geleden met Jean-Sébastien Gosuin, de oprichter van Seaters. Hij sprak me over de veranderingen die zijn jonge bedrijf had doorgemaakt. Dat sprak me aan. Bij Seaters kan ik me manifesteren op uiteenlopende domeinen, zoals de product/market fit, de prijsstrategie en het internationale expansiebeleid.”
Veel bedrijven of merken kennen hun klanten niet of nauwelijks
Hoe werkt Seaters precies?
MATHOT. “Laten we een concreet voorbeeld nemen: KPN in Nederland. Het telecombedrijf sponsort heel wat events in Nederland. Daarvoor krijgt KPN toegangskaarten, die het bedrijf kan aanbieden aan bijvoorbeeld eindgebruikers, medewerkers of klanten. Seaters biedt KPN het technologieplatform om dat efficiënt te regelen. Klanten kunnen online laten weten in welke events ze geïnteresseerd zijn. KPN kan dan via Seaters communiceren met een specifieke doelgroep die via ons platform kaarten kan boeken voor zichzelf of voor vrienden en familie.
“De meerwaarde van het Seaters-platform ligt in het feit dat het transacties, communicaties en selecties mogelijk maakt. Bedrijven die een doelpubliek in kaart kunnen brengen, hebben een voordeel bij de uitbouw van een langetermijnrelatie. Met Seaters ontstaat customer intimacy in de praktijk. Veel bedrijven of merken kennen hun klanten niet of nauwelijks. Dat leerde ik bij MIT. Digital natives hebben veel meer kennis over hun klanten. Bedrijven die de stap naar digitalisering niet doen, zullen zich dat beklagen.”
Wat maakt Seaters uniek?
MATHOT. “In vergelijking met de klassieke uitnodigingssystemen hebben we het paradigma omgekeerd. We bieden fans de mogelijkheid hun wensen kenbaar te maken. Het is volgens ons een formidabel middel om de merken informatie te geven. Het grote voordeel is dat met deze methode een veel moderner beheer van het sponsorbeleid mogelijk is, dankzij duidelijke indicatoren. Dat resulteert in een betere match tussen de gesponsorde evenementen en de verwachtingen van de doelgroepen. Ten slotte kunnen de sponsorende bedrijven het Seaters-platform aan hun personeel aanbieden. Bij een afzegging op het laatste moment is het zeer handig het ticket direct aan iemand anders te kunnen geven. Het is doeltreffend, transparant en het kan het personeel maximaal motiveren.”
Patrick Mathot (51)
Is: chief revenue officer bij Seaters
Vrije tijd: Auto- en motorsport, vliegtuigen, lopen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Seaters Belgium
-
Maatschappelijke zetel:
Diegem
-
Sector:
Toerisme, reizen
-
Toegevoegde waarde:
235716