Wat maakt een goed consultant?
Strategisch consultant is een beroep waarin alles samenkomt, van marketing tot organisatiebeheer. Wat maakt een goede consultant? Linde Dewit en Peter Adams van Boston Consulting Group geven de vijf belangrijkste eigenschappen.
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1. Teamspeler
“Wij kijken uit naar mensen die er voldoening uit halen samen met anderen – zowel BCG-collega’s als klanten – een project te realiseren.”
2. Nieuwsgierig
“Wij geven geen standaardantwoorden, maar gaan voor innovatie. Dat betekent niet losweg brainstormen. Alles begint bij een diepgaande diagnose van het probleem, waarbij we continu waarom-vragen stellen. Zo krijg je automatisch vernieuwende oplossingen.”
3. Analytisch
“Als consultant moet je de vraag van een klant helemaal analyseren om een oplossing voor te stellen met impact. Daarom rekruteren we sterk bij burgerlijk ingenieurs en handelsingenieurs. Economische affiniteit vinden we minder belangrijk: business sense kan je ontwikkelen.”
4. Ondernemend
“Een mooie strategie heeft geen waarde als ze niet uitmondt in reële impact. Wij willen mensen die resultaatgericht werken. Dat kan je moeilijk testen in een gesprek. Dan helpt het als we zien dat iemand actief was in een studentenvereniging of een radiozender heeft opgericht. Zo toon je dat je iets gedaan krijgt.”
5. Rechtuit en oprecht
“Het cliché luidt dat consultants klanten naar de mond praten. Bedrijven die in ons investeren, krijgen veel meer dan dat. Daar is moed voor nodig. Het is niet vanzelfsprekend om CEO’s en senior executives te zeggen waar het op staat. Dat kan alleen met een degelijk onderbouwd voorstel.”
Tom Mondelaers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier