Wachten op goedkoop mobiel internet

Sinds vorige week kunnen Belgacom ADSL-abonnees op zaterdag en zondag gratis mobiel surfen via het gsm-netwerk – weliswaar beperkt tot een verbruik van 500 megabyte per maand. Een stap vooruit, maar in het buitenland gaat het al veel harder. In Oostenrijk is nu ruim 28 procent van de snelle internetabonnementen mobiel. Van elke drie nieuwe internetabonnees zijn er twee mobiel. John Strand, marktonderzoeker van het Deense Strand Consult, ziet ook in Scandinavië, Groot-Brittannië, Portugal en in zekere mate Spanje de vraag naar mobiele breedband exploderen. Een voor de hand liggende reden is de prijs.

Om een idee te geven: Mobilkom, de Oostenrijkse marktleider, verkocht in september breedbandabonnementen voor 10 euro per maand, met een contract voor 24 maanden. Daarin zijn de modem en respectievelijk 500 megabyte, 3 gigabyte of 10 gigabyte inbegrepen. Na het eerste jaar wordt de prijs opgetrokken tot 20 euro of 30 euro voor de formules met 3 of 10 gigabyte. Maar zelfs dat is bijzonder aantrekkelijk naar Belgische normen.

Microsoft is geen prijsbreker, maar vindt hoge tarieven een betonblok op de weg naar Windows Mobile smartphones en de diensten van Windows Live. “Mijn ambitie is om forfaitaire abonnementen voor iedereen betaalbaar te maken”, klopt ‘mobile marketing leader’ Jeroen Van Hees van Microsoft Belgium zich op de borst. Forfaits moeten het wantrouwen wegnemen. “Mensen willen geen factuurshock”, zegt Van Hees, die nu samen met de operatoren probeert te definiëren hoeveel capaciteit een abonnement moet hebben voor een bepaald type gebruik. Hij verwacht veel van het voorstel van minister Vincent Van Quickenborne om handsetsubsidies toe te laten.

De signalen uit Oostenrijk en Portugal moeten Mobistar sterken in zijn strategie van ‘puur mobiel’. De iPhone-distributeur verpakt zijn prijsverlagingen in ‘Mail & Surf’-bundels en suggereert om met zijn formule ‘Internet Everywhere’ YouTube-filmpjes te bekijken. Ook Belgacom verlaagde zijn tarieven, onder meer met de bundeling van data bij zijn ‘Smile’-belformule en momenteel met een korting van 25 procent op zijn gewone datatarieven (op jaarbasis), hoewel die tarieven al in augustus waren verlaagd. “Wij doen wel degelijk inspanningen om het internetgebruik op gsm verder te stimuleren”, zegt internetmarketingmanager Jim Casteele. Desondanks groeien ‘geavanceerde data’ (internet, e-mail) bij Belgacom vooral in het bedrijfssegment.

Waarschijnlijk komt het in België pas tot een ommezwaai als Base, de derde operator, zich in de strijd werpt. Base heeft een licentie voor UMTS, maar treuzelt om dat snelle netwerk uit te bouwen. “Wij zijn een smart follower”, zegt woordvoerster Florence Muls. “Wij wachten tot onze klanten klaar zijn voor nieuwe ontwikkelingen.”

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content