Waarom mooie mensen meer verdienen
De studies zijn meedogenloos voor de lelijkerds: mooie mensen vinden een aantrekkelijker partner én krijgen een hoger loon. Maar de juiste kledij en correcte omgangsvormen helpen ook. Robert Willemsen legt uit hoe.
Robert Willemsen, De stijl van succes. Spectrum, 200 blz., 14,95 euro.
Reclamebureaus met een aantrekkelijke directie halen meer orders binnen dan hun rivalen met een lelijker snoet. Per 10 % die een directeur er knapper uitziet dan het gemiddelde, scoort hij een jaaromzet van 20.000 euro méér. Bij grote reclamebureaus neemt dat verschil nog toe. Dat leren we in het proefschrift Succes- en faalfactoren van reclamebureaus in Nederland van de econome Ciska Bosman ( Universiteit van Maastricht). Uit een onderzoek van Daniel Hamermesh ( University of Texas) weten we dat mooie mensen 5 % tot 10 % meer verdienen dan het landelijke gemiddelde. De lelijkerds zitten 10 % onder het gemiddelde. Samen met zijn collega-econoom Jeff Biddle constateerde Hamermesh ook dat de aantrekkelijkste juristen na een carrière van twintig jaar gemiddeld 12 % meer verdienen dan hun confraters die minder gezegend zijn door moeder natuur. Pikant detail: over het algemeen maken de aantrekkelijkste juristen carrière in de privé-sector, terwijl de lelijkerds vaker te vinden zijn in overheidsdienst.
Na zoveel overweldigend wetenschappelijk bewijs mag het niet langer verbazen dat carrièrejagers naar de plastische chirurg stappen. Managers bekennen: “Plastische chirurgie helpt mijn carrière”, kopte de Stijl-rubriek van Trends op 17 april 2003. Bijna een derde van de mannen die een plastische ingreep ondergaan, doet dat met het oog op hun carrière. Vrouwen geven voor slechts 14 % werkgerelateerde redenen op.
Maar er knapper uitzien, kan ook met minder drastische ingrepen. Verzorgd, correct en gepast helpen ook, vaak zelfs beter dan het uiterlijk an sich. Zo luidt althans de leuze van de Amsterdamse presentatieconsultant Robert Willemsen. Met een juiste kledij, beleefde omgangsvormen en het camoufleren van nadelen kom je er wel. In De stijl van succes geeft de adviseur praktische tips voor een onberispelijke zakelijke kleding, maar ook voor algemene omgangsvormen – van een naamkaartje tot tafelmanieren, van een telefoongesprek tot een toost, van een aanspreking tot een handdruk.
Groen jasje met rood hemd. Een boek met gedragscodes of zowaar wellevendheidsregels – is dat niet hopeloos ouderwets in deze coole tijden waarin alles kan en waarin er geen taboes meer overeind staan (tenzij dan inzake politieke correctheid)? Zeg vooral niet te gauw, ‘t is oud, out en flauw. In de huidige slabakkende economie is er één sector die weer opveert: het segment van de klassieke kledij, van het betere maat- en mantelpak. Toen eind jaren negentig de handige dotcommers uit Silicon Valley en hun adepten het beurstriomfalisme aandreven, werd hun losse kledijstijl zelfs in de traditionele sectoren overgenomen. In bedrijven waar dat niet echt aangedurfd werd, kwam er wel een casual Friday. Op vrijdag hoefde het mantelpakje of het hemd met das niet. Maar na het doorprikken van de internetzeepbel vertrokken de bollebozen in sweater en sportschoenen met stille trom. Of ze trokken plots een maatpak aan. Vroeger konden ze kiezen welke risicokapitalist zij zouden uitverkoren, nu moeten ze weer gewoon bij de bankier smeken om een lening. Daar helpt het nog altijd om een degelijk kostuum te dragen. Dat straalt immers vertrouwen uit.
Vertrouwen is de motor van de kledij- en gedragscodes, stelt Willemsen. Wie het vertrouwen wint, krijgt vlugger een baan, maakt sneller promotie, krijgt makkelijker iets gedaan van een medewerker en overtuigt vlotter een klant. Met voorbeelden en tests maakt de adviseur die these duidelijk. Hij toont, bijvoorbeeld, acht combinaties van pakken met hemd en das en vraagt welke associaties die outfit oproept. Het antraciete pak met lichtblauw hemd en sobere das mag er dan al niet spectaculair uitzien, het zegt wel de juiste dingen tegen de klant. Bij een foto met groen jasje en rood hemd floepte bij de observatoren het alarmlampje aan: die combinatie roept iets huichelachtigs op.
Het belang van panty’s. Vooral bij mannen levert ook de lengte meer geld en een imposantere carrière op. De meeste topmanagers zijn behoorlijk groot. Daaraan kan zelfs plastische chirurgie niets verhelpen, maar Willemsen haalt wel de oude trukendoos boven. Kleine mannen lijken langer door boven en onder dezelfde kleuren te dragen. Als er een motief bij komt kijken, moeten de kleinere mannen het houden bij kleine ruitjes of smalle strepen in de lengte.
Kleinere vrouwen in een rok kunnen (discrete, sobere) panty’s afstemmen op de schoen voor een langere voet-beenlijn. Het haar boven de schouder dragen of opsteken, helpt ook om een langer silhouet te krijgen. Tussendoor zorgt Willemsen ook voor een knipoog, zoals met dit citaat van schrijfster Françoise Sagan: “Als zij jong is, moet de vouw mooi zijn om succes te hebben. Daarna moet zij succes hebben om mooi te blijven.”
Vooral bij mannen levert ook de lengte meer geld en een imposantere carrière op.
De meeste topmanagers zijn behoorlijk groot.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier