‘Waarden zijn een competitief voordeel’
De prille dertiger Michael Goldberg richtte drie jaar geleden Phicap op, een specialist in het beheer van vastgoedactiva, met onder meer panden en vastgoedfondsen. Het bedrijf is aan het groeien en de jonge ondernemer had een karrenvracht operationele vragen. Dat hij aan Benoit Greindl werd gekoppeld, zag Goldberg als een zegen, omdat Greindl carrière maakte in de vastgoedsector en de kantorenmarkt, en later in de hotelsector met Montagne Alternative. Maar Greindl schoof die operationele materie aan de kant voor later. Hij bestookte zijn mentee met bespiegelende vragen en oefeningen. Wist Michael Goldberg al wat hij binnen drie jaar wilde doen? Wat motiveert hem om op te staan?
“Mijn credo is dat een bedrijfsleider zichzelf goed moet kennen”, zegt Benoit Greindl. “Je moet proberen te begrijpen wat de drijvende krachten zijn achter je activiteit: erkenning, geld verdienen, creatief zijn of diensten verlenen. In bedrijven die goed functioneren, liggen de waardesystemen van de leiders en de organisatie op één lijn.” In een klein bedrijf is dat gemakkelijk, zegt Greindl, maar als een bedrijf doorgroeit naar meer dan tien mensen, zoals Phicap, moet je die softe waarden in een bedrijfsstructuur gieten. “Mijn ervaring is dat de problemen in een bedrijf niet noodzakelijk te maken hebben met de savoir-faire maar met de savoir-être, de relaties tussen mensen en het beheer van waarden.”
Na dat omweggetje kwamen Goldbergs operationele vragen ter sprake. Hij verfijnde zijn strategie, onder meer door het advies om Blue Ocean Stategy van Renée Mauborgne en W. Chan Kim te lezen. “Toen ik begon met Phicap, was het zakenidee vastgoedbeheer in ruime zin aan te bieden. Ik begon met panden, vastgoedontwikkeling en fondsen. Ik wil die diensten blijven verlenen, maar met een duidelijke focus: de creatie van toegevoegde waarde. Een voorbeeld: in plaats van goed beheerde gebouwen in de portefeuille te halen, werken wij liever met gebouwen die in moeilijkheden zijn. Een extra dienst die we in ons basispakket aanbieden, is het gebouw te rebranden (een bestaand merk in een nieuw jasje steken, nvdr). We hebben voor elk gebouw een website met een naam en een logo. Die website wordt gebruikt door de eigenaar, de makelaar, de huurder en de potentiële huurder.”
Met die scherpere focus hoopt het Brusselse bedrijf, waar nu zeven mensen werken, te groeien. De les van Benoit Greindl is zowel zijn waarden als leider als die van het bedrijf te bewaken. Greindl geeft de evaluatiegesprekken als voorbeeld. “Evaluaties zijn in bedrijven vaak kwantitatief: hoeveel heb je gefactureerd? Heb je een goede relatie met de klant? Als je wil dat je bedrijf meer gericht is op waarden, moet je in de evaluatie de vraag toevoegen hoe de medewerker in zijn gedrag heeft getoond dat hij de waarden van het bedrijf incarneert.”
Hij geeft een geschiedenisles om te bewijzen waarom waarden steeds meer een competitief voordeel worden. “Na de oorlog moesten we kwaliteitsproducten maken. Daarna kwam er een lange periode waarin kwaliteitsdiensten centraal stonden. Nu is er meer en meer concurrentie. Je hebt nog altijd producten en diensten van hoge kwaliteit nodig, maar dat is niet meer genoeg. Daarbovenop moet je nu beschikken over waarden en een purpose (zingevend doel, nvdr) waarmee mensen zich kunnen identificeren. Als ik een Tesla koop, zegt die aankoop veel over mijn identiteit. Ik toon dat ik bezig ben met het milieu. Als ik een Dacia koop, geef ik een andere boodschap. Ga ik met de fiets werken, dan geef ik nog een andere boodschap. Het ultieme competitieve voordeel van bedrijven zijn hun waarden.”
Young Leaders/Inspiring Mentors is een traject van de leiderschapsorganisatie Lead-In, dat een ervaren leider koppelt aan een jonge wolf. Elke week verklapt een van de 15 duo’s wat ze hebben geleerd.
Geïnteresseerd? Schrijf u dan in voor de volgende cyclus via info@lead-in.eu.
Benny Debruyne, fotografie Debby Termonia
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier