Waar voor je geld
Nogal wat specialisten gniffelden toen Renault in 1999 het Roemeense merk Dacia overnam. Maar ondertussen zijn er al meer dan 2 miljoen auto’s verkocht van het budgetmerk dat de Franse constructeur toen meteen opstartte. Ook in ons land is Dacia het snelst groeiende merk: de formule van een volwaardige auto – weliswaar zonder franjes maar met onderdelen van het bekende Franse merk – voor prijzen vanaf niet eens 10.000 euro slaat aan.
Dacia gebruikt niet alleen platformen en motoren van Renault, maar wordt ook gebouwd met nogal wat onderdelen van Renault-modellen die uit het gamma gaan. Zo kan het best zijn dat je ergens een knopje of hendeltje vindt dat je al eens in een Clio hebt gezien. Sommigen noemen dat recyclage, maar het is hoe dan ook een succesformule.
Op zo’n succesgolf te mogen surfen, is voor Renault een reden om het ene nieuwe model na het andere uit te brengen. Met de Lodgy heeft Dacia nu ook een monovolume in het gamma. Het basismodel is te krijgen voor een recordprijs van 9900 euro (met basismotor 1.6 benzine). Wij reden met de turbodiesel van om en bij 13.000 euro. Conclusie: Renault bewijst met deze Dacia Lodgy dat het perfect mogelijk is voor dat budget een degelijke monovolume met zeven zitplaatsen en verrassend veel binnenruimte te bouwen. Met de tweede en derde stoelenrij neergeklapt creëer je zelfs evenveel laadruimte als in een Renault Espace.
Maar deze Dacia verrast nog meer met zijn rijgedrag. Het was heel aangenaam rijden in alle omstandigheden, met altijd een even groot comfort voor de inzittenden op zowel goede als slechte wegen. Natuurlijk wiegt de kooi wel een beetje door in strakke bochten – het is en blijft tenslotte een monovolume – maar de baanvastheid is in alle omstandigheden uitstekend.
Voorts viel ons op dat de afwerking van het interieur natuurlijk iets meer basic blijft dan in bijvoorbeeld een Renault, maar dat het allemaal met heel veel zorg in elkaar gestoken is. En onderweg is de Lodgy veel stiller dan andere modellen van Dacia, wat zich laat verklaren door een intensiever gebruik van isolatiematerialen. Zozeer dat je je na een paar dagen toeren afvraagt waarom een mens 5000 à 8000 euro meer zou geven voor het instapmodel van een andere monovolume.
Motor
1.5 turbodiesel van 90 pk (66 kW)
Max. koppel 200 Nm bij 1750 toeren
Prestaties
Topsnelheid 169 km/u
0-100 km/u in 13 sec.
Verbruik
Normverbruik: 4,2 liter
Co2-uitstoot bij normverbruik: 109 gr/km
Testverbruik: 6,5 liter
Instapprijs
13.190 euro (5 plaatsen).
JO BOSSUYT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier