Waar overnacht u in 2004?
Hotelgasten gaan in 2004 op zoek naar iets anders. Vaarwel onpersoonlijk corporate-aanbod.
De auteur is correspondent voor The Economist in Groot-Brittannië en coauteur van ‘The Good Hotel Guide’ (Ebury Press).
De hotelsector beweert graag slechts 15 seconden te hebben om een gast te imponeren. De snelle opkomst van stijlvolle hotels bevestigt dat de eerste indruk belangrijk is. Zakenlieden zijn veeleisender geworden en getuigen van een verfijnde smaak. Een matras zonder bulten, een televisie met vele omroepen, airco en een douche met een krachtige straal volstaan niet langer. Vandaag heerst er afkeer van de monotone ketens. Vaarwel Hilton en Holiday Inn; hallo Columbus, Hotel du Vin en art’otel.
Ken McCulloch, een actieve ondernemer die een flinke reputatie geniet als ontwikkelaar van toonaangevende hotels, lanceert in 2004 een nieuwe super-budget hotelketen, Dakota. De prijs van een kamer, uitgerust met een 32-inch plasmascherm, breedband, sportzenders en werkstations, begint bij zowat 150 euro. Hoe kan dat voor die prijs? Volgens McCulloch is de truc geen geld te verspillen aan zaken waar de klant niets aan heeft: geen feestzalen, geen zwembaden, geen grote receptie. McCulloch wil ook zijn exclusieve hotelketen Columbus uitbreiden. Ook daar ligt de nadruk op design en waar-voor-je-geld.
Vooral hoffelijk
Vele kleine hotelgroepen volgen een gelijkaardige koers. Houd in 2004 zeker art’otels (onder meer Berlijn en Boedapest) en Rocco Forte (Brussel en Rome) in de gaten. In Londen hebben Tim en Kit Kemp, de eigenaars van Firmdale, een groep van vijf chique herenhuishotels opgezet. “Kleurrijke inrichting, veel technologische snufjes”, de beschrijving van hun Covent Garden Hotel geeft een voorproefje van de markt die zij aantrekken, hoewel de prijs ook Londens is (een eenpersoonskamer vanaf bijna 300 euro).
De definitie van een boutique hotel is rekbaar. In de VS hebben sommige hotels, zoals W Hotels, eigendom van de Starwood Group, al gauw 250 kamers. Zij mikken op reizende zakenlieden en geven kwaliteit voor hun geld (voor sommige kamers betaal je een schamele 59 dollar). In Europa is de term boutique alleen van toepassing op hotels met minder dan 100 kamers. Robin Hudson, die met zijn partner Gerard Basset de groep Hotel du Vin opzette, zegt dat gasten in 2004 op zoek gaan naar iets anders: ze willen geen onpersoonlijk corporate-aanbod. Het succes van de groep toont aan dat je met een goede service, degelijk beddengoed en vooral hoffelijk personeel flinke winsten opstrijkt.
Stijl volstaat niet
Maar iedere nieuwe golf heeft zijn excessen. In The Good Hotel Guide 2004 vindt u de waarschuwing dat een “minimalistische inrichting opwindend kan zijn, maar dat gasten ook willen kunnen zitten in hun slaapkamer.” Hetzelfde geldt voor sfeerlicht, dat de uiting mag zijn van een bepaald stijlbeeld, maar een regelrechte ramp is als je je in de badkamer probeert te scheren of op te maken.
Het volstaat niet om jonge, aantrekkelijke personeelsleden in een zwart Armani-pak uit te dossen. Ze moeten hun vak kennen: het dienen van gasten. Dat geldt ook voor ontwerpers. Hebben zij al eens geprobeerd om tandpastavlekken te verwijderen van een wastafel uit zwart glas?
Adam Raphael
Hoe maakt
een hotel winst? Met
een goede service, degelijk beddengoed
en vooral hoffelijk personeel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier