Waar moet ik op letten bij het kiezen van een bedrijfsnaam?
Ik ben van plan om een nieuwe onderneming op te starten. Zijn er juridische beperkingen waar ik rekening mee moet houden bij het kiezen van een naam?
Elke vennootschap moet een naam hebben die verschillend is van iedere andere vennootschap. Wanneer door uw naamkeuze verwarring kan ontstaan, zal u mogelijk uw vennootschapsnaam moeten wijzigen of een schadevergoeding betalen. De eerste gebruiker van een bepaalde vennootschapsnaam wordt beschermd. Het eerste gebruik wordt aangetoond aan de hand van de datum van de openbaarmaking van de oprichtingsakte.
Veel vennootschappen voeren echter geen handel onder hun vennootschapsnaam, maar onder een handelsnaam. Zo heet de vennootschap achter de BlackBerry eigenlijk Research In Motion. De bescherming van een handelsnaam ontstaat door het eerste publieke gebruik ervan en blijft alleen bestaan in de mate dat de handelsnaam zichtbaar, publiek en voortdurend wordt gebruikt. Het publieke gebruik van een handelsnaam wordt aangetoond aan de hand van feitelijke elementen zoals een web- site. Het hanteren van een gelijkaardige of identieke handelsnaam kan worden beschouwd als een oneerlijke marktpraktijk.
Het is mogelijk dat een onderneming bijkomend belang hecht aan de schrijfwijze van haar handelsnaam, of de combinatie van haar naam met een logo, afbeelding of kleur. Hiervoor kan zij een bescherming als merk vragen. Een merk moet over een voldoende groot onderscheidend vermogen beschikken om te worden geregistreerd.
De merkhouder heeft een exclusief recht op het gebruik van het merk voor bepaalde waren en diensten binnen een bepaald territorium en voor een bepaalde periode. Daardoor kan een merkhouder zich verzetten tegen het gebruik van een identieke of overeenstemmende (handels)naam voor dezelfde of soortgelijke waren of diensten als die waarvoor zijn merk is geregistreerd.
Wat doet u best in de praktijk? De bestaande vennootschapsnamen vindt u terug op de website van het Belgisch Staatsblad. Voor handelsnamen bestaat er geen specifiek register. Een risico op verwarring bij een handelsnaam wordt beoordeeld in de feitelijke situatie waarbij niet alleen de naam, maar ook het marktsegment en het territorium belangrijke criteria zijn. U kunt wel via een merkenbureau nagaan of uw nieuwe handelsnaam (of een gelijkaardige naam) al als merk is geregistreerd.
Hebt u een vraag voor onze experts?
Stuur een e-mail naar expert@trends.be.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier