Waar is mijn koffer?
Steeds vaker gaat bagage verloren op luchthavens. De Europese Unie wil de carriers hogere compensaties opleggen.
“Waar is mijn koffer?!” galmt het door de luchthaven. De druk gesticulerende man voor de balie is nummer zoveel vandaag.
Voor het eerst sinds zeven jaar vormen problemen met bagage opnieuw klacht nummer 1 van misnoegde reizigers, aldus de Britse Air Transport Users Council. Valiezen gaan het verkeerde vliegtuig op, blijven op de luchthaven staan of worden gestolen. En volgens de consumentenvereniging maken de luchtvaartmaatschappijen er dan een zootje van. Ze proberen onder meer de verantwoordelijkheid door te schuiven naar bedrijven die op luchthavens instaan voor de afhandeling van de bagage.
De Users Council voert, gesteund door de Europese Commissie, acties tegen de willekeur van de carriers. Toen deze zomer op het Londense Heathrow drie Louis Vuitton-koffers van Spice Girl Victoria Adams werden gestolen, betaalde British Airways ruim 6 miljoen frank. Een vergoeding waarvan andere – minder bekende – slachtoffers alleen maar kunnen dromen. De klassieke compensatie voor verloren bagage is bepaald door de Conventie van Warschau (1929) en stelt dat de verantwoordelijke (Europese) luchtvaartmaatschappij zo’n kleine 1000 frank per kilo bagage moet betalen. Mocht mevrouw Posh dan 6000 kilo bagage meenemen?
Ook knap vervelend is bagage die wordt teruggevonden in Australië terwijl de eigenaar in New York zit. De Users Council ontdekte dat een aantal luchtvaartmaatschappijen eenzijdig de klassieke vervoerscontracten heeft aangepast. Zij garanderen niet langer dat bagage en eigenaar op dezelfde vlucht zitten maar dat ze het zullen proberen. Aanleiding van deze wijziging is de veroordeling van KLM tot een boete van 91.500 frank voor elk stuk bagage dat niet met de eigenaar op dezelfde vlucht kon.
De Europese Commissie buigt zich nu over de rechten van vliegtuigpassagiers. De Commissie streeft naar een nieuwe gedragscode naar Amerikaans model. De vergoedingen voor verloren of gestolen bagage moeten drastisch omhoog, er dient een behoorlijke compensatie te komen voor koffers die te laat arriveren en de carriers zouden statistieken moeten bijhouden van wat er allemaal misgaat. De maatschappijen kanten zich heftig tegen de voorstellen. Overvolle luchthavens en bagageafhandeling zouden voor de grootste problemen zorgen. Daarop zouden zij geen greep hebben.
Een flauw excuus, want een passagier vliegt met een carrier waarmee hij een contract heeft en niet met luchthaven waar hij landt of aankomt. En nog minder met de agent die voor de bagage zorgt.
marleen fynhoudt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier