VRIJ TESTEN
De succesformule van de winkelketen Exell : het laat de consumenten informaticaproducten uittesten.
M axima-Exell werd in 1984 opgericht door de gebroeders Ivan en Alain Marsily. Begonnen werd met de commercialisering van IBM– en Apple-computers voor het bedrijfsleven. De onderneming kende aanvankelijk een gestage groei, maar pas in 1987 kwam er echt schot in de zaak omdat ze uitpakte met een toen vernieuwend concept : de gebruiker het informaticaproduct dat hij wil kopen eerst laten zien en voelen. Gedaan dus met de bestelling op catalogus.
Momenteel heeft Maxima-Exell 24 vestigingen verspreid over heel het land, wat het ten opzichte van concurrenten als Fnac of Vobis, een grotere lokale aanwezigheid geeft. Om de groei en de stijging van de omzet van 501 miljoen frank in 1992 tot bijna 2 miljard vorig jaar aan het draaien te houden, moesten de gebroeders Marsily een beroep doen op andere investeerders. In 1991 had Sami Ayoub zich al bij het broederpaar gevoegd. Interesse kwam er ook van Pierre Delhaize, nadat hij aan de dijk gezet was als voorzitter van de groep Louis Delhaize. In 1995 nam hij een participatie van 62,5 % in Maxima-Exell. Meningsverschillen hebben dat partnership echter onlangs vertroebeld. Alain en Yvan Marsily hebben zich teruggetrokken, zodat Sami Ayoub en Pierre Delhaize alleen achterblijven.
Naarmate het computermateriaal goedkoper werd, werd ook de kopersdoelgroep groter. “Onze machines waren destijds bestemd voor ondernemingen. Maar sinds een paar jaar zijn ze evengoed op particulieren gericht,” merkt gedelegeerd bestuurder Sami Ayoub op. Om aan die evolutie te beantwoorden, ontwikkelde Maxima twee zelfstandige ketens : Exell, voor zelfstandigen en particulieren, en Square Speed voor bedrijven met een computerpark van tenminste vijf toestellen. Om het dienstenpalet te vervolledigen, heeft de onderneming ook Exell Technics opgericht, dat de service verzorgt.
Door de boom in de informaticasector kunnen vier à vijf nieuwe winkels per jaar geopend worden in België. Sami Ayoub en Pierre Delhaize stellen zich het jaar 2000 voor met 40 tot 45 winkels in België en Luxemburg. In het groothertogdom is er nu één verkooppunt. Ongetwijfeld komt daar ook nog een doorbraak op de Franse markt bij.
SAMI AYOUB (MAXIMA-EXELL) Sterkte van het bedrijf is de lokale aanwezigheid.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier