Vreugde in Griekenland na groen licht voor Trans Adriatische Pijplijn
(Belga) Het eigenaarsconsortium van het gasveld Shah Deniz II in Azerbeidzjan heeft gekozen voor het project van de Trans Adriatische Pijplijn (TAP) om gas uit Azerbeidzjan naar Europa te brengen. De TAP kreeg de voorkeur op de pijpleiding Nabucco West. Het traject gaat een lang stuk door Griekenland, en dat is goed nieuws voor de geplaagde eurostaat.
De Griekse premier Antonis Samaras noemde de keuze voor de TAP “de belangrijkste economische ontwikkeling” voor Griekenland in de jongste tien jaar. Het gaat immers om een investering van 1,5 miljard euro, die 2.000 rechtstreekse jobs kan opleveren en de belastinginkomsten voor Athene kan opdrijven. Samaras ziet het project als een “hefboom” om zijn land verder uit de crisis te helpen. Ook de Europese Commissie heeft al gereageerd. Commissievoorzitter José Manuel Barroso spreekt van een “mijlpaal” voor de versterking van de energiezekerheid van de Europese Unie. Na een groot gasconflict tussen Rusland en Oekraïne in 2009 is de EU beginnen uitkijken naar mogelijkheden om de gasbevoorrading te diversifiëren. Een zuidelijke “gascorridor” was een onderdeel van die strategie. Er komt daarmee een directe en fysieke verbinding tussen de Europese gasmarkt en de grote gasvoorraden in de regio van de Kaspische Zee en van het Midden-Oosten. De TAP zal ongeveer 870 kilometer lang zijn en aansluiten op de Trans Anatolische Pijplijn (TANAP) aan de Grieks-Turkse grens. Van daaruit gaat het traject door Griekenland en Albanië, door de Adriatische Zee naar Zuid-Italië. Van daaruit kan het gas dan verder verdeeld worden. Er is ook een Belgisch luik aan het verhaal. Fluxys, de Belgische groep actief in aardgasinfrastructuur, gaf immers eerder te kennen aandeelhouder te willen worden van het TAP-project. Het was de bedoeling om Fluxys als aandeelhouder in TAP op te nemen kort na de beslissing van het Shah Deniz Consortium. In een persbericht werd augustus 2013 vooropgesteld. De huidige aandeelhouders van TAP zijn het Zwitserse Axpo (42,5 pct), het Noorse Statoil (42,5 pct) en het Duitse E.ON (15 pct). (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier