Voor de echte man

© Wouter Rawoens

Gemini maakt armbanden in natuursteen voor de modebewuste man. De stenen komen uit heel de wereld. Het eindproduct wordt met de hand vervaardigd in Hasselt en Lier.

Voor de export

Het doelpubliek van Gemini is de modebewuste man tussen 18 tot 45 jaar. “Mannen die een modeaccessoire zoals een armband dragen, hechten meestal veel belang aan vrijheid”, weet zaakvoerder Arne Schelkens. Gemini werd in 2013 opgericht door de Limburgse tweelingbroers Marc en Rob Beenders. In 2016 gingen de broers op zoek naar een overnemer. Arne Schelkens hapte toe. “Ik ben bijna een heel jaar bezig geweest met het doorlichten van het productie- en distributieproces. Dat heeft onder meer geresulteerd in een kleiner aanbod.”

Schelkens bleef wel trouw aan de productie in eigen land. Die gebeurt in twee sociale ateliers. “Die sociale insteek tot het DNA van dit bedrijf”, zegt Arne Schelkens. “Tegelijk onderscheiden we ons daarmee van onze concurrenten. Zij opteren voor massaproductie in Azië. Ons model biedt meer flexibiliteit en garandeert een betere kwaliteit.” Gemini, dat zeven mensen op de loonlijst heeft, mikt in 2019 op een omzet van 2,5 à 2,9 miljoen euro. Ongeveer 75 procent komt van de export.

Het aandeel van de onlineverkoop blijft voorlopig beperkt tot 2 procent. “Dat vind ik verrassend weinig”, zegt Schelkens. “We mikken toch op een jong publiek. De sleutel voor meer succes in de onlineverkoop heb ik nog niet gevonden.”

1 De stenen kiezen - Natuursteen is het basismateriaal voor de armbanden van Gemini. De stenen komen van overal ter wereld.
1 De stenen kiezen – Natuursteen is het basismateriaal voor de armbanden van Gemini. De stenen komen van overal ter wereld. “We kiezen onze stenen niet alleen op basis van de kleur en de kwaliteit”, vertelt zaakvoerder Arne Schelkens. “Ook het verhaal dat bij de steen hoort, is belangrijk. Voor veel mensen heeft een juweel ook een emotionele waarde. Ze kiezen bijvoorbeeld voor een steen uit Mexico omdat ze daar een mooie reis hebben gemaakt.” De bekendste stenen in de collectie zijn de zwarte lavasteen en de azuurblauwe lapis lazuli.© Wouter Rawoens
2 Ontwerpen - Voor een nieuwe collectie gaat de ontwerper aan de slag met de modetrends en de seizoenskleuren. Zijn schetsen worden vertaald in prototypes, waarmee de vertegenwoordigers naar de klanten trekken.
2 Ontwerpen – Voor een nieuwe collectie gaat de ontwerper aan de slag met de modetrends en de seizoenskleuren. Zijn schetsen worden vertaald in prototypes, waarmee de vertegenwoordigers naar de klanten trekken. “Onze vertegenwoordigers bezoeken zes tot acht winkels per dag en peilen daar naar de reacties. Dat levert feedback op, waarmee we het ontwerp kunnen optimaliseren. Die manier van werken heb ik meegenomen uit mijn ervaring in de softwarewereld.”© Wouter Rawoens
3 Ontvangst van de parels - Via de haven van Antwerpen importeert Gemini jaarlijks ongeveer 5 ton natuurstenen parels. De verwerking van de ruwe steen tot parels gebeurt in Azië.
3 Ontvangst van de parels – Via de haven van Antwerpen importeert Gemini jaarlijks ongeveer 5 ton natuurstenen parels. De verwerking van de ruwe steen tot parels gebeurt in Azië. “Het vergt kennis en machines die we in Europa niet hebben”, stelt Schelkens. “Van de Antwerpse haven gaan de parels naar twee sociale ateliers, een in Lier en een in Hasselt. Daar vindt de eerste kwaliteitscontrole plaats. Ook de slotjes, de elastiekjes en het verpakkingsmateriaal worden in de sociale ateliers geleverd.”© Wouter Rawoens
4 De opmaak - Het maken van de armbanden is handenarbeid. De cliënten, zoals de medewerkers van de sociale ateliers worden genoemd, rijgen de parels volgens een vooropgesteld patroon aan de elastiek. Voor de armband wordt gesloten, vindt een maatcontrole plaats.
4 De opmaak – Het maken van de armbanden is handenarbeid. De cliënten, zoals de medewerkers van de sociale ateliers worden genoemd, rijgen de parels volgens een vooropgesteld patroon aan de elastiek. Voor de armband wordt gesloten, vindt een maatcontrole plaats. “Omdat we met een natuurproduct werken, zijn niet alle parels even groot”, zegt Arne Schelkens. “Soms moeten de cliënten andere parels kiezen om toch de juiste maat te verkrijgen.” Per dag puzzelen de cliënten tussen achthonderd en duizend armbanden in elkaar.© Wouter Rawoens
5 Lijmen - De elastiek wordt drie keer geknoopt en vervolgens zo kort mogelijk achter de knoop afgeknipt. Op het bolletje van de knoop brengt de cliënt een minimale hoeveelheid parellijm aan. De gelijmde knoop wordt daarna verborgen in een kleine holte in de armband.
5 Lijmen – De elastiek wordt drie keer geknoopt en vervolgens zo kort mogelijk achter de knoop afgeknipt. Op het bolletje van de knoop brengt de cliënt een minimale hoeveelheid parellijm aan. De gelijmde knoop wordt daarna verborgen in een kleine holte in de armband. “Het lijmen is een heel precies werkje”, licht Arne Schelkens toe. “Het is cruciaal dat de parellijm alleen op het bolletje wordt aangebracht en niet op de elastiek. Lijm verhardt de elastiek, waardoor hij breekt als hij wordt uitgerekt.”© Wouter Rawoens
6 Kwaliteitscontrole -  Elke armband moet een twintigtal kwaliteitscontroles doorstaan voor hij naar de verpakkingsafdeling mag.
6 Kwaliteitscontrole – Elke armband moet een twintigtal kwaliteitscontroles doorstaan voor hij naar de verpakkingsafdeling mag. “Het sociale atelier in Lier werkt ook voor grote opdrachtgevers zoals Procter & Gamble, Dyson en KitchenAid. Die bedrijven leggen heel strikte kwaliteitsnormen op. Voor onze armbanden hanteert het atelier dezelfde kwaliteitsstandaarden. Wij gebruiken die ook in het kleinere sociale atelier in Hasselt.”© Wouter Rawoens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content