VOETBALLEN OP OUDE AUTOBANDEN

Ad Van Poppel medewerker Trends

Oude autobanden worden almaar vaker herwerkt tot rubbergranulaat voor sportveldjes.

Versleten banden

Er worden in België 25 procent meer oude banden verwerkt dan nieuwe gemonteerd. De oude banden komen niet alleen van Belgen die ze naar containerparken brengen, maar er worden ook autobanden geïmporteerd, vooral uit Duitsland. Een deel van de banden wordt energetisch verwerkt. Dat betekent dat ze worden gebruikt als brandstof in onder meer de cementindustrie. Voor die toepassing worden hele banden of stukken van ongeveer tien bij tien centimeter gebruikt. De rest van de banden wordt vermalen tot granulaatkorrels.

Rubbergranulaat

In 2005, toen vzw Recytyre autobanden begon te recycleren, werd de helft van de banden energetisch verwerkt en de rest vermalen tot granulaat. Nu wordt al 80 procent tot granulaat vermalen. Dat wordt vooral gebruikt voor sportvelden en atletiekbanen, als rubberen tegels op speelterreinen en om fluisterasfalt te maken. Dat laatste gebeurt nog niet in ons land, omdat niet duidelijk is hoe dat asfalt gerecycleerd kan worden.

Nieuwe toepassingen

Recytyre zoekt bedrijven die nog meer nieuwe producten kunnen maken met het granulaat. “Het heeft geen zin banden te exporteren naar Pakistan om daar een cementoven te voeden”, zegt Chris Lorquet, CEO van Recytyre. Zo zou je bijvoorbeeld het zand op jumpingterreinen kunnen vervangen door granulaat. “Het zand wordt in de winter heel hard. Vervang het door granulaat en je kunt het hele jaar door sporten.” In Genk wordt er nog een andere toepassing uitgetest: granulaat omzetten in energie in een pyrolyse-installatie.

Vrije markt

Oude banden worden sinds 2005 opgehaald en verwerkt. In België organiseert de vzw Recytyre de inzameling en verwerking, al kan iedereen die zich houdt aan de spelregels zich op die markt begeven. Recytyre werd opgericht in 1998 door de bandenfirma’s Continental, Apollo Vredestein, Michelin, Goodyear/Dunlop, Pirelli en Bridgestone. Ook Traxio, het vroegere Federauto, is medeoprichter. De drie gewesten zijn waarnemer. De vzw wordt gefinancierd met milieubijdragen. De autofabrikanten betalen de milieubijdrage voor de eerste montage van banden op personenauto’s. Wanneer particulieren die banden vervangen, betalen zij ook een milieubijdrage.

Nieuw zakenmodel

Lorquet wil de verwerking van de autobanden anders gefinancierd zien. Nu betaalt de consument alles, terwijl de cement- en andere bedrijven een vergoeding krijgen voor de banden die ze verwerken. Lorquet vindt dat niet logisch en wil de situatie omdraaien door oude banden als een grondstof te zien. “Dat betekent dat de verwerker moet betalen”, zegt Lorquet. “We moeten naar een systeem waarin Recytyre opbrengsten heeft, in plaats van kosten. Als onze kosten naar beneden gaan, dan kan de bijdrage van de consument ook dalen.” Lorquet hoopt dat particulieren tegen 2020 nog maar de helft van de kostprijs voor de verwerking van banden hoeven te dragen. De andere helft wil hij halen uit de verkoop aan bedrijven.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content