VLIEGENDE AMBASSADEURS

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

MAALTIJDEN STEEDS GOEDKOPER.

De koks van Belgavia Catering kruiden hun gerechten stevig. Hoogte vermindert immers de kracht van de smaakpupillen. De lucht in de cabine is bovendien erg droog, wijn wordt overvloedig geschud.

“De kwaliteit van een toprestaurant kunnen we niet bieden. Dat moeten we durven uitleggen aan de consument,” beseft Walter Vermeiren van Sabena Catering. “Van een cateraar van een Belgische luchtvaartmaatschappij wordt bovendien meer verwacht dan van een keuken bij een andere carrier. Wij vervullen ook een ambassadeursfunctie.”

Maar het zwaard bij Sabena snijdt aan twee kanten: de carrier zit gekneld tussen de coke & peanuts approach van de luchtvaartmaatschappijen zonder franjes, en de upgrading van de dienstverlening. De gemiddelde prijs van een bereide maaltijd daalde in 1998 met 19%; en toch wordt sinds 20 juli op intercontinentale vluchten in business class samengewerkt met de Jeunes Restaurateurs d’Europe. Om de maand mag een andere jonge, beloftevolle Europese kok zijn geliefkoosde gerechten op de Sabena-toestellen voorstellen.

Wereldwijd haalt voorlopig de snelle hap de bovenhand. Voedsel is voor luchtvaartmaatschappijen een van de geliefkoosde besparingsdoelwitten. Volgens een onderzoek van GKMG Consultants daalde de gemiddelde kostprijs van een maaltijd op een binnenlandse Amerikaanse vlucht van 210 frank in 1992 naar 150 frank in 1998. Marktleider LSG Sky Chefs moest in 1997 de prijs voor een maaltijd in economy class drukken tot net geen 100 frank. South African Airways speelde het subtieler, en veranderde het menu. De passagier vindt geen vlees en aardappelen meer op zijn bord, maar pasta’s – wat de maaltijd veel goedkoper maakt.

Andere luchtvaartmaatschappijen gooien die coke & peanuts approach dan weer overboord. Voor Midwest Express Airlines is voedsel geen noodzakelijk kwaad, maar een middel om zich van andere carriers te onderscheiden. Het maakt de luchtvaartmaatschappij al jaren tot een van de meest winstgevende Amerikaanse carriers. Midwest Express Airlines geeft in economy 10 dollar per passagier uit aan voedsel, het dubbele van de meeste Amerikaanse carriers.

“Kwaliteit en kwantiteit van het voedsel zijn zeer belangrijk voor het imago van een luchtvaartmaatschappij,” beklemtoont Walter Vermeiren. “In onze driemaandelijkse tevredenheidsenquêtes komen die factoren steevast op de derde en vierde plaats. Na de vriendelijkheid en gedienstigheid van het personeel.” Ook Belgische vakantiemakers verwerven een groter marktaandeel met beter voedsel. Sunair zag zijn aandeel in de vliegvakanties met 2% klimmen, onder meer door een upgrading van de maaltijden bij de chartermaatschappij Air Belgium.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content