VLAANDEREN RECLAMELAND
B-Net werft reclame op de groeiende markt van internationale zakenreizen.
Sinds verleden week kunnen Engeland-reizigers opnieuw met de Eurostar door de Kanaaltunnel sporen. En bijgevolg de tijd doden met het Eurostar Magazine, een drietalig blad dat tien keer per jaar verschijnt.
De reclameregie voor dit blad, dat zich vooral naar de internationale zakenreiziger richt, gebeurt vanuit het onooglijk dorpje Meensel in het Hageland. Bie Van Cleuvenbergen van de eenmanszaak B-Net vindt in het dorpje de nodige flexibiliteit, nadat het kantoor eerst in Brussel was gevestigd. Want haar hoofdactiviteit, de reclamewerving voor tijdschriften die zich richten naar een internationaal zakenpubliek, gebeurt langs de elektronische snelweg.
B-Net startte zijn activiteiten in juli 1994. Naast de werving voor de tijdschriften, commercialiseert het bedrijf nieuwe uitgaven zoals de Media ABC, een mediagids voor België. Maar de reclamewerving voor tijdschriften die zich richten tot zakenlui maakt 80 % van de omzet. Naast Eurostar Magazine is er de Brusselse hotelkrant Good Morning News (zie Trends, 14 november 1996), Vlaanderen Vakantieland of Explore Belgium, een blad dat Britse toeristen naar België moet lokken. “B-Net werkt steeds voor bladen die gratis worden verdeeld. Voor deze media zijn geen Cim-cijfers beschikbaar. Dat maakt het bedrijf enerzijds erg kwetsbaar. Maar onbekende, exclusieve media bieden opportuniteiten aan bepaalde adverteerders. Reclamewerving door B-Net is trouwens uitgesloten als er geen constante opvolging is met de uitgever.” Bovendien kan de reclameregie voor de bladen complementair en geenszins concurrentieel gebeuren. Eurostar Magazine brengt de internationale zakenreiziger naar Brussel. In zijn hotel krijgt hij Good Morning News voorgeschoteld. De klanten van B-Net zijn in eigen land Center Parcs, Delvaux of Samsonite. Buitenlandse adverteerders dieB-Net op de Belgische markt introduceert, zijn onder meer DHL, Global One, Toyota of Volvo Europe.
De omzet van B-Net in het eerste jaar bedroeg 2 miljoen frank. In 1995 liet de onderneming 6 miljoen optekenen, dit jaar klimt de omzet naar 10 miljoen. B-Net heeft naast zaakvoerder Van Cleuvenbergen één werknemer.
Bie Van Cleuvenbergen sprokkelde in de jaren tachtig de nodige ervaring bij diverse advertentiediensten. Voor de krant Het Volk lanceerde zij het blad Eos Magazine. Zeven jaar werkte ze internationaal voor de Verenigde Nederlandse Uitgevers ( VNU) : ze kocht advertenties voor de vliegtijdschriften van KLM en Sabena. Daar legde ze ook haar contacten met Japan. “Reclame werven in België en het buitenland is totaal verschillend. In Japan duren de onderhandelingen veel langer. De bedrijven geven hun communicatiestrategie niet prijs. Europa is veel opener.”
BIE VAN CLEUVENBERGEN (B-NET) Onbekende media bieden opportuniteiten aan adverteerders.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier