VISION. DE KLEINE KOMMUNICATOR

Precies door zijn kleinschaligheid

kan het kommunikatiebedrijfje Vision grote bureaus vaak het nakijken geven.

Van 6 naar 80 vierkante meter kantoorruimte. Morgen, 29 september, maakt de bvba Vision officieel een grote sprong voorwaarts. Toch blijft het kommunikatiebureau al bij al en zeker in vergelijking met de konkurrentie bescheiden van omvang. “Blijf sober, je mag nooit overinvesteren. Hoe beter het gaat, hoe nederiger je moet blijven. “

Het motto dat zaakvoerster Hedwig De Pauw haar klanten voorhoudt, geldt in de eerste plaats voor het eigen bedrijf. De zaak blijft nederig (drie werknemers), en draait steeds beter : de omzet steeg van 5 miljoen frank in 1994 naar waarschijnlijk 10 miljoen dit jaar.

Vision, 100 % in handen van Hedwig De Pauw en haar echtgenoot, legt zich uitsluitend toe op business-to-business. Bij de start in 1986 staken ook fast moving consumers in het pakket (koekjes De Beukelaer), maar die werden al snel afgevoerd. “Konkurreren in dat segment met de grote bureaus is onmogelijk. Bovendien komen er ook steeds nieuwe bureaus bij. Een pluspunt is ons negenjarig bestaan. Dat wijst op stabiliteit, ervaring, overlevingskunst. “

Vision levert een volledig dienstenpakket : van het logo, over de mediaplanning tot het advies over het bedrijfsimago. De drie vaste werknemers worden bijgestaan door een netwerk van vijftien vakspecialisten. 80 % van het opdrachtenpakket wordt uitbesteed. Klanten zijn onder meer Mazda, Monsanto, Esso, Belgian Bunkering & Stevedoring of Grisar & Velge. Havenbedrijven, milieuverwerking en KMO-farmacie maken samen 60 % van de omzet.

Sinds anderhalf jaar wordt meer en meer op grote bedrijven gemikt. Vandaag maken KMO’s 70 % van de omzet, grote bedrijven 30 %. Binnen een jaar moet de verhouding gelijk zijn. “KMO’s bekijken kommunikatie te weinig in haar geheel. Bovendien zijn grote bedrijven budgettair interessanter. “

Die budgetten staan sinds 1992 onder druk. Vooral in de grafische sektor voelt Vision de prijzenslag. “Wij konkurreren niet met starters. Die zijn bereid aan eender welk tarief te leveren. We mikken vooral op de toegevoegde waarde : imago, consultancy. ” De kleine struktuur van Vision vermijdt op haar beurt weer overheadkosten. “Prijsverschillen met grote bureaus lopen op tot 300 % en meer. ” Hedwig De Pauw geeft het voorbeeld van een offerte voor graafmachines van Hyundai Heavy Industries. De offerte van Vision bedroeg 400.000 frank, die van een groot bureau 3,5 miljoen. Vision kreeg de opdracht.

HEDWIG DE PAUW (VISION) “Prijsverschillen met grote kommunikatiebureaus lopen op tot 300 % en meer. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content