VIRTUELE-WINKELSTAD

Met teleshopping werpt de Brugse middenstand een dam op tegen de grootdistributie en de postorderbedrijven.

Sinds half januari beschikt de Brugse middenstand over een digitaal verkoopcentrum. Klanten kunnen via Internet waren bestellen van winkels in de binnenstad. Tien handelaars stapten in het project dat door het Brugse NCMV werd opgezet. Tien miljoen frank kostte het initiatief, dat niet alleen door het NCMV, de middenstanders, maar ook door het informaticabedrijf Thinso werd gefinancierd. Het teleshoppingproject is een afgeleide van Brugge 21, het project dat Brugge promoot op de elektronische snelweg.

“Het is een digitaal verkoopcentrum, maar daarom niet kunstmatig. Want de winkels bestaan,” waarschuwt Johan Jonckheere, secretaris van Brugge 21 en coördinator van het teleshoppingproject. “Of de klant nu naar de winkel komt, of de winkel komt naar de klant : zolang de klant maar koopt bij de middenstand. Want ook teleshoppen is een vorm van promotie van winkelen in de binnenstad.”

Het project werpt een dam op tegen de concurrentie van de grootdistributie en de postorderbedrijven. De te strikken klant leidt een druk sociaal leven, hij behoort tot een kapitaalkrachtige groep. “De gemiddelde leeftijd is 33 jaar, de klanten zijn hooggeschoold, het gaat vooral om gezinnen met tweeverdieners. Ook op het werk wordt Internet vaak gebruikt,” analyseert René De Molder, zaakvoerder van het informaticabedrijf Thinso de cliëntèle. Deze mensen worden wél bereikt door de grootdistributie (met openingsuren tot 20 uur) en de postorderbedrijven. “De middenstander blijft tot 18 uur open. Met teleshopping is hij het etmaal rond te bereiken. De klant kan nu gemakkelijk en comfortabel een keuze maken. Bovendien is er het persoonlijk contact en de kwaliteitsservice. De klant komt terecht bij de handelaar waar hij normaal naartoe gaat. Dit in tegenstelling tot de anonieme postorderverkoop,” vindt Jonckheere.

Tien winkels stapten in de Internetboot. Belangrijk is de spreiding van koopwaar : van verfwaren over kleding tot een traiteur. De winkeliers verwachten overigens geen massale verkoop via het nieuwe kanaal. Daarvoor is het aantal Internet-gebruikers nog te klein. De voorstelling van producten, op één gezamenlijk adres, is er in de eerste plaats om klanten naar de winkel te lokken. “Sommigen vermelden de prijzen niet. De concurrentie loert immers mee,” beseft Johan Jonckheere. Het aanbod varieert van een pagina tot een volledige interactieve toepassing : bijvoorbeeld de bestelling van een virtueel boodschappenmandje, ter waarde van 5000 frank.

JOHAN JONCKHEERE (l.) EN RENE DE MOLDER (TELESHOPPING BRUGGE) Teleshoppen als promotie van winkelen in de binnenstad.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content