Virtueel vliegen
E-tickets zijn nog niet ingeburgerd of het echte virtuele ticket komt er al aan.
Een paar jaar geleden. Het elektronische ticket ging de wereld veroveren. Vliegtuigtickets, reserveringen voor hotels of huurauto’s, het kon allemaal via een e-ticket (een bewijs dat alleen bestaat in de reserveringssystemen). Het papieren ticket had afgedaan. Vooral de leveranciers vaarden hier wel bij. De ticketingkosten voor luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld zouden nog slechts 14% van de kosten met papieren tickets belopen.
Zo’n vaart liep het dus niet. Het e-ticket kwam er, maar het papier bleef. Wat dwarsboomde de grote revolutie? Te dure omschakelingskosten voor de leveranciers, niet op elkaar afgestemde systemen en een gebrek aan bereidwilligheid om gegevens met concurrenten te delen.
Stel, mijnheer Dierckx vliegt met Sabena naar New York. Vandaar gaat de reis verder naar Seattle met Delta. De vlucht terug wordt verzorgd door American Airlines. De drie luchtvaartmaatschappijen beschikken over al zijn vlucht- en boekingsgegevens. Voor gehaaide marketingjongens is dat puur goud. Hoeft het uitleg dat weinigen het voorbeeld van mijnheer Dierckx volgen?
Daarom werken horeca, autoverhuurders en vliegtuigmaatschappijen internationaal aan een alternatief. Zo start volgend jaar in de Verenigde Staten een experiment om tickets uit uw printer te laten rollen. U boekt via het internet een auto of vliegtuigzetel. De site van de maatschappij of reisagent stuurt de gegevens geëncrypteerd door en u print die uit. De idee komt van het Californische Encryp Tix. Verschillende spelers op de reismarkt toonden al méér dan gewone interesse.
Maar Encryp Tix wil meer. Het bedrijf wil binnen twee à drie jaar opnieuw met e-tickets werken. Maar ditmaal zouden die kunnen opgeslagen worden in gsm’s en pda’s (personal digital assistants). Hoe zal dat systeem werken?
Via het internet en uw pc stuurt u de boekings- en reservatiegegevens naar uw pda of gsm. Het geheugen van de SIM-kaart of van het toestel zelf slaat die gegevens op. Aan de balie van de luchtvaartmaatschappij of de autoverhuurder zet u uw gsm of pda aan en via een infraroodverbinding brengt u de data in de pc van uw leverancier in.
U vindt dit futuristisch klinken? De inventiviteit kent echter nauwelijks grenzen als het erop aan komt kosten en moeite op verbruikers af te wentelen. Als de luchtvaartsector dezelfde creativiteit zou aanwenden om bijvoorbeeld vertragingen te vermijden, zou de reiziger pas echt blij kunnen zijn.
MARLEEN FYNHOUDT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier