Vijf vragen over ethische telefoonabonnementen
Neibo is de eerste coöperatieve telecomoperator in België met ethische telefoonabonnementen. Begin mei lanceert het ook een publiek aanbod.
1 Wat doet Neibo?
Als coöperatieve telecomoperator wil Neibo de maandelijkse telecomfactuur gebruiken als een hefboom voor positieve verandering. De virtuele operator geeft coöperanten inspraak in de dienstverlening en investeert een deel van zijn opbrengst in duurzame projecten.
2 Wat is het voordeel van coöperanten?
Momenteel zijn alle klanten van Neibo ook coöperanten of aandeelhouders van de operator. Ze delen in de opbrengst en hebben een directe impact op het aanbod en de strategie. Iedereen heeft evenveel inspraak, los van het aantal aandelen.
3 Hoe zien de abonnementen eruit?
Neibo biedt zowel gemengde abonnementen aan als pakketten met uitsluitend data of belminuten. De prijzen schommelen tussen 8 en 32 euro, met lagere verbruiksminima dan bij klassieke operatoren. Datakosten buiten het pakket zijn tot twintig keer goedkoper dan bij andere operatoren.
4 Hoe kunnen klanten zich aansluiten?
Zowel bedrijven als particulieren kunnen zich via de website aansluiten bij Neibo. Aandelen kopen kan al vanaf 20 euro. Vanaf mei kunnen ook niet-coöpranten een abonnement afsluiten met een korting.
5 Hoe heeft Neibo een positieve impact?
Neibo wil zijn winst deels uitkeren in dividenden en deels investeren in lokale, duurzame projecten. Daarnaast sluit het onder meer partnerschappen met de ethische bank NewB en inzamelaars van oude smartphones.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier