VIJF ONDERNEMERSINZICHTEN VAN GEERT HOUBEN
1. Technologie is maar een middel. Ontwikkelaars zweren bij de technologie die ze ontwikkelen, maar Houben besefte tijdens zijn ‘master na master’-studies bedrijfseconomie dat strategie, marketing en technologie verbonden moeten zijn. “Welk probleem los ik op in de markt? Dat is de cruciale vraag. Technologie is maar een middel.”
2. Niemand betaalt voor een app. Veel starters denken dat het publiek op hun app zit te wachten en er graag voor betaalt. “Consumenten zijn vaak niet bereid te betalen, zeker niet voor iets wat ze vandaag gratis krijgen, zoals de gezondheidsdiensten in ons land. Daarom focussen we op organisaties die belang hebben bij een betere zorgverlening en meer digitaal willen gaan.”
3. Laat de investeerder u degelijk betalen. Belgische investeerders willen volgens Houben zo veel mogelijk aandelen in handen krijgen, en ze geven stichters weinig zicht op een beter salaris. “Als je later een nieuwe en grotere kapitaalronde wil starten in de VS, kan dat niet met een bedrijf waarvan het aandeelhouderschap al versnipperd is. Omdat starters de eerste jaren niet veel verdienen, is de verleiding om toe te happen groot wanneer Amerikaanse investeerders hun bedrijf willen opkopen. Dat kan je tegengaan door een hoger salaris wanneer er eindelijk kapitaal wordt ingebracht. Gegarandeerd levert een latere verkoop ook een veel grotere return op voor de Belgische investeerder.”
4. Denk groter dan je durft. “Door het Google Bootcamp in 2015 waren we ineens een naam in België. Google had ons opgepikt als een van de meest beloftevolle start-ups. Tijdens de twee weken bootcamp leerde ik veel groter te denken. In plaats van het bedrijf van dag tot dag te managen, leerde ik dat je het best eerst het laatste hoofdstuk van je boek schrijft. Dan tel je terug en start je met je eerste bladzijde om naar die stip aan de horizon toe te werken. Ik heb een wit blad genomen en mijn bedrijf compleet hertekend, ambitieuzer. Het probleem van vergrijzing is wereldwijd. Dan moet je durven te denken dat je de wereld kan veranderen.”
5. Profiteer van lagere IT-lonen in België. Hoewel Cubigo actief is in de VS en er een proefproject heeft in de grootste rusthuizengroep, wil Houben zijn bedrijf Belgisch houden. “We kunnen hier drie keer zo goedkoop laten ontwikkelen door uitstekende IT’ers. Voorts hebben we hier een goed zorgsysteem, ideaal als living lab. Momenteel is het voor ons dan ook beter een bekende naam te zijn in België dan een nummer in de VS.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier