Vijf engelbewaarders
Vera Strubi, president-directeur van de Parfums Thierry Mugler is een fel verdedigster van schoonheid die de zintuigen beroert. Met het succes van Angel bewijst ze dat vrouwen houden van cosmetica die hun emoties aanspreken. Als sublieme vorm van waardering voor haar militante inzet, kreeg Strubi in juni jongstleden het voorzitterschap van Mugler Couture aangeboden.
Een lijn ontworpen voor het plezier, dat is wat Vera Strubi momenteel lanceert, gesteund door de groep Clarins, de huidige beheerder van de couturier-ontwerper. Als op de planeet Cosmetica een prijs zou bestaan voor vernieuwend werk, zou die ongetwijfeld toekomen aan deze doortastende vrouw, met haar opgewekte en open dynamische aanpak. Tien jaar van haar carrière werkte ze aan het propageren van een nieuw parfumconcept, een parfum dat zowel het gevoel als de zintuigen aanspreekt. Dat idee liet ze uitmonden in een geur die breekt met de traditionele codes. En ze heeft dat nota bene voor elkaar gekregen in een huis dat aan mode en aan internationaal succes gebonden is.
“Toen we Angel in 1992 uitbrachten – nu nummer één in de gespecialiseerde parfumeriezaken – was dat een project op lange termijn,” zegt Strubi ons. “We wilden de vrouwen recht in het hart raken met onverwachte toetsen die herinneringen oproepen aan onuitwisbare gelukkige momenten uit de kindertijd (chocolade, suikerspinnen, …). Met het ontwerp van de flacon en met de ster, een mythische bron van licht, wilden we ook een droomwereld oproepen zonder tijdgebonden verwijzingen. We wisten dat de tijd ons gelijk gaf toen de verkoop van het parfum met de maand steeg, langzaam maar zeker.” Ironisch genoeg beloonden de parfumeurs zelf deze incarnatie van de vrouwelijkheid met de Oscar van man van het jaar voor de versie A*Men.
Gelijk gekregen? De verkoopcijfers (een jaarlijkse stijging met 25%) bewijzen dat de massa Angel-priesteressen alleen maar stijgt. Nu er nog voor zorgen dat ze hun Angel trouw blijven. “Iedereen weet dat de eerste aankoop van een parfum impulsief en uit nieuwsgierigheid gebeurt. Van succes is pas sprake als het verlangen groeit om het product opnieuw te kopen en ook zijn afgeleide producten uit te proberen,” aldus Strubi. “Heel snel hebben we een directe relatie met de gebruikers opgebouwd via de post. Daar is, wat wij noemen, de Angel-kring uit ontstaan.” Het vertrekpunt voor de dialoog was de kaart die bij het parfum was gevoegd en waarop de vrouwen hun mening over het product kwijt konden en suggesties mochten doen om zijn uitstraling te vergroten. “We kijken er altijd van op hoeveel van die kaarten we teruggestuurd krijgen. De meeste respondenten zouden Angel graag omringd zien door producten voor verzorging en make-up. We vonden deze inzet van de klanten heel sympathiek en we beslist hem tot een vorm van samenwerking uit te bouwen, hen zelfs als echte consultants te beschouwen.” Make-up werd opzij geschoven omdat die direct met de naam van de maker verbonden zou moeten worden. Maar misschien zal die make-up in de toekomst wel deel uitmaken van het couturehuis Thierry Mugler. Rijk aan voorlopig nog niet verkende mogelijkheden, zal dit zich geleidelijk aan meer openstellen voor de wereld van de accessoires: juwelen, tassen, schoenen enzovoort, en ze meer op het grote publiek richten dan de kleren. Dat is in elk geval de zeer gestructureerde wens van Strubi, voorzitter en directeur van de couture-activiteiten van Thierry Mugler.
Magische sfeer
“We hebben gekozen voor verzorgingsproducten die passen in de bijna magische sfeer van Angel, vijf moduleerbare producten die meer van doen hebben met de harmonie schoonheid/genot dan met de tactiek strategie/technologie. Het genot om de vinger onder te dompelen in een verrukkelijke textuur, het genot de geur op te vangen van een subtiel broertje van Angel, het genot voor de ogen en de tastzin door flacons met sensuele rondingen te maken.” Om deze doelgroep te bereiken waren de suggesties van de klanten heel waardevol. Wekelijks werden rondetafelgesprekken georganiseerd. Daaruit ontstond de ambitie te genieten van het zintuiglijke kapitaal en het te laten primeren op de wedloop om actieve ingrediënten, waar het de markt op dit moment in hoofdzaak om gaat. En met de verbeelding eenmaal goed en wel aan de macht, liet Strubi zich vooral verleiden door de belangstelling van de deelneemsters voor de interactie tussen de producten, van producten voor het gelaat tot die voor de haarpuntjes.
Ster van het gamma is de Crème Secret d’Angel, voor dag en nacht en alle huidtypes. Verpakt in een grote transparante pot met zilveren top, ontworpen door Thierry Mugler, nestelt hij zich in een hervulbaar kelkje van 100 ml. Afhankelijk van de behoefte kan hij gecombineerd worden met Brume Complice om de textuur te verlichten of integendeel verrijkt worden met Huile Universelle. De Brume stimuleert en hydrateert lichaam en gelaat en kan zelfs make-up fixeren. De olie sublimeert lichaam en haar. De twee Masques Vivifiant (blauwe gel) en Sublimateur (crème-textuur) kunnen dan weer gul (200 ml) worden gebruikt om het gelaat en het haar te hydrateren, veerkrachtig en soepel te maken.
Les Secrets d’Angel, een verhaal om te blijven volgen… Net als voor het parfum kiest de voedstermoeder van de ‘Secrets’ voor voorzichtigheid, omdat die tegen de tijd bestand blijkt.
“We hopen dat deze producten, die in wezen heel verleidelijk zijn en beantwoorden aan alle noden van de huid, net als Angel klassiekers zullen worden. Daarom worden ze selectief en geleidelijk in de handel gebracht en wordt er gemikt op lange termijn. Het eerste land waar ze verdeeld werden was natuurlijk Frankrijk, waar ze nu in de meeste parfumeriezaken worden aangeboden.” Andere testmarkten: de Angelsaksische landen, met vijftien verkooppunten in de Verenigde Staten, bij Sacks, en vijftien andere in het Verenigd Koninkrijk. Uit de tot nu toe opgetekende resultaten blijkt dat een grotere verspreiding geen problemen zal opleveren, maar dat de consulenten in elk van de beoogde markten wel zullen moeten worden opgeleid. Les Secrets zullen in België verkocht worden vanaf 2001. Daarmee wordt de politiek van het huis voortgezet. Bepaalde verzorgingsproducten van Clarins verkopen al meer dan dertig jaar. “Ik zie de toekomst met veel vertrouwen tegemoet,” zegt Strubi. “In deze tijd van internet doet mondelinge reclame het nog altijd.”
suzanne lamberts
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier