Versper de openingstijden niet
De inkt van het OESO-rapport is amper droog of de winkelketen Delhaize maakt bekend dat hij zijn deuren opent om acht uur ‘s ochtends. Daarmee geeft de winkelketen gehoor aan de aanbeveling van de OESO om de openingstijden van supermarkten uit te breiden. Een poging om de concurrentiestrijd tussen de distributeurs aan te wakkeren en zo de consumentenprijzen te drukken. Nog voor Delhaize zijn persbericht kon uitsturen, stond de vakbond BBTK al op zijn achterste poten. Winkels langer openen, betekent ook slechtere werktijden voor de leden terwijl hun koopkracht waarschijnlijk niet werkelijk stijgt.
De extra kosten die verbonden zijn aan bredere openingstijden van supermarkten maken het inderdaad twijfelachtig dat de prijzen van consumentengoederen snel een duik nemen. Andere openingsuren kunnen wel een extra concurrentievoordeel en dus een omzetgenerator zijn. Dat kan concurrenten er misschien zelfs toe aanzetten de openings-uren van anderen toch te bestrijden met lagere prijzen. Bovendien kan langer openen van winkels ook een pak meer werkgelegenheid voor laaggeschoolden be-tekenen.
De vrees van de vakbond dat de werknemers daardoor verplicht zijn om te werken in een moeilijker urenpakket is gedeeltelijk gegrond, maar ook in andere sectoren moeten medewerkers vandaag een tandje bijsteken. Het is trouwens ook helemaal niet zeker dat de kassiers en rekkenvullers negatief tegen een nieuwe shift aankijken. Toen de vakbonden laatst op de barricades stonden om de werkvoorwaarden van de werknemers van de Carrefour-hypermarkt in Brugge aan te passen, leek het erop dat de personeelsleden zelf wel tevreden waren met hun werkschema en loon.
Ook het bericht over een ingekorte sperperiode voor de koopjesperiode van zes weken naar drie werd kort na het uitkomen van het OESO-rapport de wereld ingestuurd. De aanpassing van de wet komt tegemoet aan de aanbeveling van de OESO om de sperperiode volledig af te schaffen en zo de concurrentie te bevorderen.
Het behoud van de sperperiode is een opluchting voor de kleinhandelaars die tijdens de koopjes moeilijk kunnen opboksen tegen de grote ketens, die gemakkelijker kunnen snoeien in hun hogere marges. Toch moet het behoud van een ingekorte sperperiode niet uitsluitend met gejuich worden onthaald. De weken waarin geen kortingen mogen worden aangekondigd, zijn niet langer doeltreffend. Meer dan één kleinhandelaar plant dan verbouwingen om toch zijn voorraad al tegen een mindere prijs te mogen verkopen.
De organisatie van braderieën – nog zo’n toevlucht voor zelfstandigen die toch al voor de officiële koopjesperiode kortingen willen toestaan – wordt tegenwoordig zelfs door de kledingketens op de Antwerpse Meir overgenomen. Een achterhaalde maatregel inkorten tot een periode die nog gemak-kelijker te overbruggen is, is dus geen oplossing. Flexibeler omgaan met het vastleggen van de data voor de koopjesperiodes is eerder een stap in de goede richting.
Door Sjoukje Smedts
Het behoud van de sperperiode is een opluchting voor de kleinhandelaars.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier