Vanaf wanneer is er sprake van look-a-like-verpakking?

Look-a-likeverpakking is op zich niet verboden, maar wanneer gaan ‘kopieerders’ toch over de schreef. Alexis Hallemans, advocaat bij CMS DeBacker, geeft antwoord.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

“In ons rechtssysteem geldt de vrijheid van handel. Een onderdeel van dat principe is de vrijheid van kopie. Kopiëren is toegestaan en dus is ook een look-a-like-verpakking in principe niet verboden. Maar het recht zou het recht niet zijn, als er geen uitzonderingen bestonden op de vrijheid van kopie. Zo mag u niet vrij kopiëren als u daardoor een intellectueel eigendomsrecht schendt of verwarring sticht bij de gemiddelde consument.”

“Juridisch zal een look-a-like-verpakking dan ook verboden zijn als ze een intellectueel eigendomsrecht schendt, waarop de originele verpakking zich baseert. Een verpakking kan beschermd zijn door auteursrechten en ze kan ook als merk worden ingeschreven.

Zelfs als de verpakking niet beschermd is door een intellectueel eigendomsrecht, kan een look-a-like-verpakking verboden zijn, met name als het gevaar bestaat dat de gemiddelde consument door de kopie in verwarring wordt gebracht of misleid wordt en op basis van die verwarring of misleiding de kopie kan aankopen in plaats van het originele product.”

“Bij de beoordeling of er een gevaar op verwarring bestaat, wordt rekening gehouden met alle omstandigheden eigen aan de zaak. Zo werd bijvoorbeeld in Spanje geoordeeld dat de verpakking voor olijfolie toch verwarring veroorzaakte met verpakking die maar tot op zekere hoogte gelijkaardig was. De look-a-like gebruikte enkel dezelfde kleuren en thema’s, maar er werden geen concrete elementen, zoals de naam, gekopieerd. Een doorslaggevend argument was dat olijfolie in Spanje een consumptieproduct is. De consument koopt olijfolie snel en zonder grondig de verpakking te bestuderen. Bepaalde verschillen, zoals een andere naam, vallen daardoor niet op en de consument kan zich vergissen. Ten slotte zal een look-a-like-verpakking ook verboden zijn, als ze de reputatie van de gekopieerde verpakking schaadt of het imago ervan afleidt naar de kopieerder.”

Heeft u zelf tips of advies voor professionals, stuur een mailtje naar benny.debruyneATrends.be met ‘BizzByMail-nieuwsbrief’ in de onderwerpregel van de mail.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content