Vanaf december 2014 elke dag zestien treinen Brussel-Amsterdam
(Belga) Vanaf december 2014 rijden er elke dag zestien IC-treinen tussen Brussel en Amsterdam. Daarmee vangen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen het Fyra-debacle op. “De tijd van improviseren is voorbij”, belooft Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.
Sinds februari rijdt er opnieuw acht keer per dag een conventionele trein tussen Brussel en Den Haag, een rehabilitatie van de oude Benelux-trein. Vanaf eind dit jaar worden dat er opnieuw twaalf en eind volgend jaar zestien. De treinen zullen dan ook doorrijden tot Amsterdam en stoppen in Brussels Airport. Die laatste halte levert de reizigers weliswaar zo’n vijftien minuten extra reistijd op. Daarnaast wordt eind dit jaar het aantal Thalysverbindingen tussen Brussel en Amsterdam opgedreven van negen tot twaalf. Die vernieuwing wordt al vanaf 7 oktober doorgevoerd. De zestien stoptreinen tussen Antwerpen en Roosendaal blijven behouden. Pas eind 2016 komt het nieuwe reisplan tot volle uitvoer. Dan zullen elke dag veertien Thalystreinen en zestien IC’s rijden tussen Brussel en Amsterdam, plus twee Eurostarverbindingen tussen Amsterdam en Londen. “De Fyra was een verkeerde inschatting van de vraag naar hogesnelheidsverbindingen”, geeft Descheemaecker vrijdag toe. “Het was de euforie van het moment.” De NMBS heeft overigens nog geen dagvaarding ontvangen van Fyra-producent AnsaldoBreda, in tegenstelling tot de Nederlandse Spoorwegen. “Als een dergelijke dagvaarding er komt zal die wellicht worden samengevoegd met onze eigen procedure tegen AnsaldoBreda”, zegt bedrijfsjuriste Maaike Coucke. “Ik wil er trouwens op wijzen dat wij tot nog toe alle juridische procedures in deze zaak tot een goed einde hebben gebracht”, besluit Descheemaecker. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier