VAN SCHIP TOT KLANT

TOEGEVOEGDEE WAARDE.

Is het louter opslaan en transporteren van goederen uit de mode ? Value Added Logistics (Logistiek met Toegevoegde Waarde, LTW) is een concept dat aan de vooravond van een doorbraak staat.

Guy Vanlimbergen werpt zich als algemeen directeur van New Wave Enterprise (Belgium) op de markt van het beheer en de organisatie van de totale logistieke keten. Met andere woorden : de goederen van een container die van een schip wordt gelost, worden klantrijp gemaakt door de logistieke dienstverlener.

Niet elk product is hiervoor geschikt. Vanlimbergen : “Beton kan je 50 kilometer vervoeren. Boven deze afstand zet je best een nieuwe productie-eenheid op. Biertransport is aangewezen tot 500 kilometer, een autofabrikant heeft slechts nood aan een of twee fabrieken per werelddeel. Als producent van computerchips heb je genoeg aan twee units wereldwijd.”

Deze gecondenseerde productie heeft tot gevolg dat er veel anonieme producten bestaan. En hier schieten New Wave Enterprise en andere LTW-specialisten in actie ( Nedlloyd Districenters bijvoorbeeld, maar ook de Vlaamse Naties werpen zich op als geduchte concurrent.) “Wij zorgen voor het voorraadbeheer, het transport én de verdeling naar de gebruiker,” aldus Vanlimbergen. New Wave Enterprise beheert ongeveer 7000 verschillende producten. In meer dan 99 % van de gevallen worden de orders op tijd én juist buitengestuurd. Vanlimbergen : “Meestal ligt de oorzaak van de fout bij het feit dat het product niet aanwezig is. Daar hebben wij geen vat op. De kans dat een paar schoenen in een fotoshop arriveert, is echter nihil.” De enorme diversiteit aan goederen houdt in dat het informaticanetwerk de spil vormt van het bedrijf. Vanlimbergen : “Regel nummer één van LTW : weet waar je goederen liggen.”

Wat betekent deze toegevoegde waarde nu concreet ? Vanlimbergen noemt enkele voorbeelden. NWE verwerkt orders die de verkoopafdeling van een producent elektronisch doorstuurt. Soms betreft het hele vrachtwagens of paletten, maar meer dan eens verpakt en verzendt NWE één camera of één lens.

Per afnemer moeten er verschillende (al dan niet promotionele) kits worden klaargestoomd, vergezeld van de handleiding en de prijsetikettering in de geëigende taal (voor Makro bijvoorbeeld). Zo plakt NWE de beruchte Grüne Punkte op goederen voor de Duitse markt. Dit houdt in dat NWE tot op de gram de totale afval (inpak- en beschermpapier, handleidingen…) registreert. Op basis hiervan betaalt de leverancier later milieubelasting. NWE behandelt, soms in coördinatie met de aanwezige ambtenaar, ook de douaneformaliteiten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content