VAN PROOI TOT ROOFDIER
Marc Raisière, de CEO van Belfius, is door ons zusterblad Trends-Tendances verkozen tot Manager van het Jaar in Franstalig België. Na jaren van sanering zit de staatsbank op een groeitraject en draagt ze bij aan de vermindering van het begrotingstekort.
2016 was een moeilijk jaar voor de banksector. De lage rente drukt de inkomsten, er was nauwelijks economische groei en de digitalisering dreigt de afstand tot de klant te vergroten. Voor Belfius was het echter een prima jaar. De staatsbank groeide in corporate en private banking, heeft de kosten netjes onder controle en stevent af op een winst die hoger zal liggen dan de 506 miljoen euro uit 2015.
Vijf jaar geleden leek Belfius een vogel voor de kat. De Belgische staat had 4 miljard euro betaald om de bank uit de noodlijdende Dexia-groep te halen, maar kreeg daarbij een resem probleemportefeuilles en ongedekte groepsfinancieringen mee. De vrees bestond dat Belfius niet zou slagen voor de stresstesten en even werd een ontmanteling overwogen. Een ingrijpend sociaal plan en een uitgekiende strategie om de risico’s af te bouwen hielpen de bank er weer bovenop.
Iedereen tevreden
Sindsdien maakt CEO Marc Raisière vooral werk van de diversificatie van de inkomsten, het winnen van marktaandeel in segmenten als bedrijfs- en vermogensbankieren, en het bewaren van de kostenefficiëntie. Het risicoprofiel van de bank is fors verbeterd en de winst gaat al enkele jaren in stijgende lijn.
Die winst werd de voorbije jaren vooral gebruikt om het eigen vermogen te versterken. Vorig jaar keerde de bank voor het eerst een bescheiden dividend uit. Over het boekjaar 2016 zal Belfius guller zijn, verzekerde Marc Raisière. De staat mag rekenen op minstens 200 miljoen euro, wat van pas komt om het gat in de begroting te dichten. Daarnaast is de waarde van Belfius in vijf jaar bijna verdubbeld. Op basis van het eigen vermogen en zonder rekening te houden met de claims van Arco-coöperanten zou de bank bijna 8 miljard euro waard zijn.
Volgens Raisière kan iedereen tevreden zijn over de ontwikkeling van Belfius: de klanten, de medewerkers, de aandeelhouder en de toezichthouder. Maar dat kan geen reden zijn om bij de pakken neer te zitten, beseft de man die tussen 2000 en 2012 carrière maakte bij AXA. Eerder dit jaar lanceerde Belfius een nieuw strategisch plan: Ambition 2020. Daarmee zet het vooral in op een geïntegreerd bank-verzekeraarmodel en op de ontwikkeling van de digitale kanalen.
Azen op overnames
Belfius wil tegen eind 2018 het gros van de bank- en verzekeringsproducten commercialiseren via zijn app. De smartphone moet het medium worden om met de klant in contact te komen. Daardoor kunnen de agenten meer tijd vrijmaken voor advies. Belfius investeert 100 miljoen euro per jaar in de digitalisering en wil zijn kennis in het buitenland verkopen via een samenwerking met Accenture.
De staatsbank aast ook op overnames. Zowel in de bank- als de verzekeringssector sluit Belfius acquisities niet uit. “Als we iets kunnen overnemen waardoor we onze positie in België versterken, zullen we dat zeker doen”, zei Raisière eind vorig jaar in Trends. Een eventuele opslorping van Ethias door Belfius doet de topmanager likkebaarden. Raisière is ook steeds meer gewonnen voor een beursgang als instrument om de bank in België te verankeren. Hij verzet zich uitdrukkelijk tegen een verkoop van Belfius aan een buitenlandse speler. De bank die enkele jaren geleden geen toekomst leek te hebben zonder overgenomen te worden, is geëvolueerd van een prooi naar een roofdier.
PATRICK CLAERHOUT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier