Van Marcke centraliseert alle duurzame technieken
De sanitairgroep Van Marcke en klimaatexpert Serge de Gheldere sloegen de handen in elkaar voor een Europese primeur: een geïntegreerd informatie- en verkoopcentrum voor duurzame energie.
Het adviesbedrijf Futureproofed van Serge de Gheldere tekent samen met de Kortrijkse sanitairgroep Van Marcke voor het centrum voor duurzame energie Big Blue. Dat moet een referentie worden voor de particulier of professional die op zoek is naar haalbare oplossingen voor energie-efficiënt wonen. “Nergens in Europa vind je deze combinatie van degelijke informatie en de juiste producten in één centrum”, zegt De Gheldere, die bekendheid verwierf als de Belgische ‘groene ambassadeur’ van de Amerikaanse ex-vicepresident Al Gore. Het centrum vergde een investering van 1,25 miljoen euro.
De samenwerking met Van Marcke begon twee jaar geleden. Futureproofed ondersteunde toen het tweejaarlijkse congres dat het bedrijf organiseert voor zijn installateurs. Het besef groeide dat het netwerk van Van Marcke een enorme kans bood om de CO2-uitstoot van de huishoudens onder handen te nemen. “Een derde van alle CO2 die ons land de lucht instuurt, is afkomstig van de huishoudens (wagens niet inbegrepen). Daarmee zitten we liefst 72 procent boven het Europese gemiddelde,” zegt Caroline Van Marcke, verantwoordelijke voor informatie, marketing en merchandising bij Van Marcke. “Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een voortrekkersrol te spelen.”
Met de hulp van Futureproofed werden de negen meest efficiënte manieren om de ecologische voetafdruk te verminderen in kaart gebracht. Isolatie is de eerste stap. “Via een quick scan krijgt elke bezoeker van Big Blue een overzicht op maat van zijn mogelijkheden om groener te leven. Heeft hij een keuze gemaakt, dan hebben we een bestand van 30.000 installateurs die een offerte kunnen opstellen. Voorts zijn er de Blue Planners, die de mensen bijstaan in het centrum, en de Blue Installers, die opgeleid zijn om de werken uit te voeren,” aldus Van Marcke.
Het aanbod beperkt zich niet tot de producten van Van Marcke. Voor het project wordt samenwerkt met 26 partners. Naast zonnepanelen zijn er onder meer ventilatiesystemen, warmtepompen en toepassingen voor het gebruik van regenwater. “De jongste twintig jaar is de kostprijs van onze waterfactuur ongeveer verzesvoudigd. Als je dan weet dat 52 procent van het water dat we gebruiken, vervangen kan worden door regenwater, krijg je een idee van de mogelijkheden van een waterput met bijhorende installatie”, geeft Caroline Van Marcke als voorbeeld.
De groep Van Marcke, die dit jaar haar tachtigjarige bestaan viert, beseft dat ze zelf ook nog een lange weg heeft af te leggen. “We zitten nog lang niet aan de ‘Green Company-standaard’ die een bedrijf als bijvoorbeeld Colruyt hanteert”, klinkt het. De Gheldere bevestigt dat, maar benadrukt dat de grootste verantwoordelijkheid van veel bedrijven ligt bij de goederen die ze produceren: “Als Big Blue erin slaagt om de juiste producten aan te bieden aan iedereen die op zoek is naar duurzame oplossingen, dan scoort Van Marcke exponentieel”, zegt De Gheldere, die opmerkt dat ook steeds meer investeerders op de groene kar springen. “De keerzijde van de medaille is het gevaar op zeepbellen”, maar die zitten er volgens De Gheldere nog niet aan te komen.
Door Simon Van Dorpe & Frederiek Ballière
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier