Van beeldmooie elegantie tot excentrieke luxe

Wat zediger, dus meer textiel, veel kant, veel roze, groen en turkoois… Zo kan je in één zin de belangrijkste lente- en zomertrends voor de lingerie- en badmode omschrijven. Al even opvallend is dat de stippen en streepjes uit de badmode nu ook de lingerie aan het veroveren zijn. Bij bepaalde modellen in winkels van chique onderkleding rijst trouwens de vraag: is dit nu lingerie of eerder een badartikel? Temeer daar beide sectoren een beroep doen op lichte stoffen zoals crêpe, tule of zijde. Ze gebruiken ook linnen, satijnstretch en decoratieve effecten door elkaar: gewafeld, met glitter, lovertjes of plooien.

Trend naar meer discretie

De badmode wordt de volgende seizoenen vooral gekenmerkt door meervoudige schouderbandjes, overal allerlei koordjes en vooral linten, al dan niet met een knoopfunctie, veel kleine accessoires, en voorts asymmetrische elementen. Het badpak met de klassieke V-hals kent een comeback, net zoals de bikini met driehoekig bovenstuk en een broekje dat op de heupen wordt dichtgeknoopt.

Behalve lycra is er katoen en zelfs haakwerk. En op het kleurenpalet schitteren niet alleen turkoois, roze en oranje, maar ook wit-zwart en effen wit, met name bij Speedo by Rosa Châ.

De shorty string (een superkorte short die de onderste helft van de billen vrijlaat) is heel populair, zowel in de badmode als in de lingerie. En deze shorty string is vrij representatief voor de algemene trend naar meer discretie. Hoewel hij heel wat zichtbaar maakt, bedekt hij toch meer dan de traditionele string, die weliswaar nog niet van de troon wordt gestoten.

Paris Hilton is dé inspiratiebron

De uitersten van hypersexy en superzedig gaan trouwens goed samen. Trendwatchers spreken over “onschuldige genoegens” (Morgan, Lejaby), “verfijnde sensualiteit” (Lise Charmel), “Latijnse chic” (Sonia Rykiel, Scandale, Rasurel) of “extravagante natuur” (IC Pearl).

Kunt u een gezicht (en een body) kleven op de naam van Paris Hilton? Als dat niet zo is, moet u maar eens een people magazine doorbladeren. Deze blonde Amerikaanse, die schommelt tussen het ordinaire en het exclusieve, is dé inspiratiebron voor de outfits en materialen van de volgende seizoenen.

Hilton is de muze bij uitstek voor het idee van good girl, bad girl, dat ook ontwerpers van basismaterialen van de toekomst verleidt. Een combinatie van agressieve en onschuldige toetsen, guitige motieven die passen bij het haakwerk of de handgemaakte tricots, zuurtjeskleuren en fluotoetsen, alles wordt gemengd…

Bodywear? Of is het beachwear?

Een andere trend is dat bodywear en beachwear naar elkaar toegroeien. Lingerie wordt steeds vaker expliciet getoond en badpakken zijn nu ook elders dan op het strand te zien, op de dansvloer van de discotheek of bij de bontmantels op trendy vernissages.

Trouwens, steeds meer merken bieden alle genres tezelfdertijd aan. Aangezien badmode al lang niet meer gebonden is aan het ritme van de seizoenen, vervaagt de vroegere grens met lingerie. Beide sectoren gebruiken tegenwoordig dezelfde prints en dezelfde kleuren in hun bloemmotieven, stippen, strepen, digitale effecten enzovoort.

Bruinen door het badpak heen

Binnenkort kunt u verfijnde nieuwigheden aantreffen zoals de combinatie van naadloze lycra en kant (Leonisa), naadloze strings die met de laser werden uitgesneden (La Clé), en nieuwe materialen zoals tan thru om te bruinen door het badpak heen, dry weave dat ultrasnel droogt, body shape voor een gestroomlijnd lichaam (!) of sanitized, een weefsel met antibacteriële eigenschappen…

Bodywear heeft dus een mooie toekomst voor zich. Dat zullen de Belgen graag horen. Hoewel Frankrijk de grootste lingeriebeurzen organiseert (Parijs en Lyon), telt het land maar 3000 lingeriewinkels. België is achttien keer kleiner dan Frankrijk en telt er ongeveer 1300! U kunt wel raden wat de Belgen onder hun bovenkleding dragen.

Serge Vanmaercke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content