Uw vuile bureau is één miljard waard

Poetsen mag dan al niet uw favoriete bezigheid zijn, het is in België wél goed voor een markt van één miljard euro. Euroclean pikt een aanzienlijk deel van die koek in. Nu alleen nog de internationale aanwezigheid verder uitbouwen.

“Acquisities zijn geen essentieel onderdeel van mijn strategie,” geeft gedelegeerd bestuurder Robert Crevels toe. “We willen alleen bedrijven overnemen die de identiteit van Euroclean verder helpen uitbouwen. Begin dit jaar hebben we het Belgische familiebedrijf Netimo (omzet: 10 miljoen euro) overgenomen omdat ze dezelfde waarden nastreven als wij en geografisch complementair zijn.”

Tijdens de afgelopen dertig jaar nam Euroclean verschillende kleine bedrijven over, maar het zou tot 1994 duren voor de lappendeken van vijftien overgenomen schoonmaakbedrijven in één geheel geïntegreerd zou worden.

Meer dan stofzuigen alleen

Na een carrière bij General Motors en Agfa wou Crevels voor de verandering eens niet voor een multinational werken. In augustus 1999 kwam hij bij Euroclean terecht. Het bedrijf is via Temco Europe een dochterbedrijf van het Amerikaanse Temco Service Industries, sinds 1917 specialist in schoonmaak en facilitaire dienstverlening.

“Maar er is een groot verschil tussen de bedrijven in de Verenigde Staten en die in Europa,” aldus Crevels. “De VS staat veel verder op het vlak van facility management. Temco Service Industries is geëvolueerd van schoonmaken naar het volledige onderhoud van gebouwen. Naast het poetsen zorgt het ook voor de beveiliging, de catering, het onderhoud van elektriciteitscentrales, telefonie en kleine timmerwerken. Vroeger knapten afzonderlijke bedrijven al die klussen op, nu doet Temco het allemaal. We hebben dus een rolmodel om ook hier in Europa door te voeren.”

De Belgische schoonmaakmarkt is big business. In totaal zijn er ongeveer 1400 schoonmaakbedrijven die naar uw vuile bureau dingen. Crevels schat de totale markt van uitbestede schoonmaak op iets minder dan één miljard euro. De tien grootste schoonmaakbedrijven rijven al de helft van die markt binnen. Met een geconsolideerd omzetcijfer van ongeveer 80 miljoen euro (de nv Euroclean haalt 47,29 miljoen euro) heeft het schoonmaakbedrijf na de overname van Netimo een marktaandeel van 8,5%, en is daarmee de nummer twee, na ISS. Crevels: “Eigenlijk moet je in België maar met een zeven à achttal schoonmaakbedrijven rekening houden. Zij beschikken over voldoende capaciteit om professionele schoonmaak te leveren aan grote bedrijven.”

Euroclean richt zich naar drie segmenten van de schoonmaakmarkt. De daily office cleaning is goed voor 70% à 80% van de uitbesteding en omvat de schoonmaak van kantoorgebouwen van bedrijven, banken, verzekeringsagentschappen en het leger. “De norm bij het poetsen bij daily office cleaning is ligne de vue. Het moet er met andere woorden netjes uitzien,” aldus Crevels.

Een tweede activiteit is de industriële schoonmaak. De belangrijkste drijfveer is ervoor te zorgen dat het productieproces niet verstoord wordt.

Een derde segment zijn de ziekenhuizen en de voedingsindustrie, waar de norm het vermijden van besmettingen is.

Vooral in de laatste twee segmenten schuilt nog veel potentieel. Onder meer Fortis Bank, Ford, Cockerill Sambre, Agfa-Gevaert en het hoofdkwartier van het Belgische leger krijgen de schoonmakers van Euroclean over de vloer.

Euroclean profileert zich als een puur schoonmaakbedrijf, in tegenstelling tot het Deense ISS, dat zichzelf als een facility firm beschouwt. “Ondanks die bewuste keuze laten we onze klanten niet in de kou staan,” zegt Crevels. “We hebben gewoon besloten om de facilitaire dienstverlening in een aparte onderneming onder te brengen, namelijk Temco Facility Services.”

Internationaal gehandicapt

Robert Crevels hecht veel belang aan de bedrijfscultuur. De werknemers zijn het belangrijkste kapitaal, en dat is volgens hem geen boutade. “Onze naam en reputatie hangen af van de schoonmakers. Zij maken uit of Euroclean bij de klanten overkomt als een middelmatige kuisploeg of als een toponderneming.”

Die bedrijfscultuur beschouwt Euroclean als zijn concurrentiële voordeel. Maar het heeft één handicap: de internationale afwezigheid. “ISS is internationaal goed gestructureerd en wij niet,” geeft Crevels toe. “Op dat vlak wil Euroclean de uitdager zijn. Internationale aanwezigheid komt trouwens ook op vraag van de klanten. De meeste zijn multinationals, die ons vragen of we niet in hun buitenlandse filialen kunnen poetsen.”

De eerste stappen in Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn al gezet. In Nederland is Euroclean actief in de militaire luchthaven in Eindhoven, een cluster van middelbare scholen rond Amersfoort en het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam.

Met Kodak heeft Euroclean in de buurt van Londen een monsterklant te pakken. Het heeft er 75 schoonmakers en twaalf multiserviceverleners, die instaan voor het wassen, herstellen en verdelen van overalls, het sanitair onderhoud, het reinigen van ketels, en de recyclage van de lege verpakkingen van grondstoffen.

In het Verenigd Koninkrijk wordt schoonmaken echter nog altijd als een low business beschouwd. De gevolgen daarvan zijn lage kosten, lage kwaliteit en lage service. Een schoonmaker kost er minder dan de helft van zijn collega in België. Die negatieve spiraal teistert niet alleen het Verenigd Koninkrijk, maar ook Nederland, België en de rest van Europa.

“Er zijn veel cowboys op de markt. Poetsen is iets subjectiefs, het is niet vast te grijpen. Voor het ene bedrijf is het proper als het fris geurt en de prullenmand leeg is, voor de andere is een poetsbeurt pas grondig als ook de ramen gelapt zijn,” zegt Crevels. “Bedrijven zien schoonmaken vooral als een kostenpost, één met low value. Het eerste wat ze dus doen, is daarop besparen.”

Euroclean probeert aan die negatieve spiraal te ontsnappen door niet de goedkoopste te zijn. “We zijn betrouwbaar, we leveren kwaliteit en daar wordt ook voor betaald. Net zoals in België geven we onze schoonmakers opleiding, vorming, begeleiding, ondersteuning en motivatie, waardoor we de schoonmaakproductiviteit bijvoorbeeld bij Kodak UK tot 30% kunnen verhogen, terwijl het personeel er meer dan 15% meer verdient dan in andere bedrijven uit de sector.”

Melanie De Vrieze

“Bedrijven zien schoonmaken als een kostenpost met ‘low value’. Het eerste wat ze doen, is daarop besparen.”

[Robert Crevels, Euroclean]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content