Uw digitale imago heeft een prijs

Tegenwoordig kan iedereen op het internet zijn mening spuien of beschuldigingen in het rond strooien. E-reputatiebeheer is geen luxe meer. Gespecialiseerde bureaus waken over uw onlinereputatie en verzekeraars bieden producten aan die u beschermen tegen digitale laster- campagnes.

Een paar jaar geleden was een banaal gerucht al genoeg om de reputatie van een brave buurman voor altijd om zeep te helpen. De gevolgen konden desastreus zijn, maar een paar straten verder stierf het gerucht meestal een stille dood. Met de komst van de sociale media, de stortvloed aan informatie en de alomtegenwoordige digitale foto’s wordt het stilaan een huzarenstukje om uw reputatie onder controle te houden. Verschillende bedrijven bieden inmiddels een antwoord op wat sommigen een epidemisch probleem noemen: ze kunnen uw profiel opschonen en uw reputatie oppoetsen. Maar is dat wel een oplossing? Met een paar kleine voorzorgen kunt u al veel onheil voorkomen.

Controleer uw imago

Als u ergens solliciteert, gebeurt het steeds vaker dat hr-managers een kijkje nemen op internet en onlinenetwerksites om wat meer over u te weten te komen. In België hecht 20 procent van de rekruteerders daar belang aan bij de selectie van kandidaten. Vooral in Duitsland baart die praktijk onrust. Daar ligt een wetsvoorstel op tafel dat sociale netwerken verboden terrein zou maken voor rekruteerders. Veel mensen zien hun Facebook-profiel als een plaats voor privé-ontboezemingen die ze alleen met vrienden willen delen.

Maar de realiteit is helaas anders. Het aantal professionele of persoonlijke problemen (ontslag, echtscheiding…) te wijten aan een scherp commentaar dat mensen in een opwelling tweeten of op hun Facebook-prikbord plaatsen is niet meer te tellen. Facebook-baas Mark Zuckerberg waarschuwde er al voor: “Privacy is passé. Op internet verandert persoonlijke informatie in openbare informatie.”

Uw e-reputatie beheren begint dus met een paar eenvoudige regels: schrijf alleen gedachten en meningen neer waarvan u de gevolgen kunt overzien, stel de parameters van uw profiel zo in dat u uw gegevens zo vertrouwelijk mogelijk houdt en denk twee keer na voor u foto’s van een avondje uit post die verkeerd begrepen kunnen worden.

Laat uw plaats niet inpikken

Sommige mensen denken dat ze beter geen profiel aanmaken op netwerksites. Maar ook dat kan gevaarlijk zijn: iemand met slechte bedoelingen kan dan ongehinderd uw identiteit gebruiken om een valse account te creëren op Facebook of Twitter. Want behalve het e-mailadres controleren onlinenetwerken de identiteit van hun gebruikers niet echt. Hebt u een eigen profiel, hoe summier ook, dan kunnen uw volgers de echte account onderscheiden van de valse. Check ook geregeld het profiel van mensen die uw bedrijf vernoemen. LinkedIn werkt weliswaar aan een systeem waarbij je toestemming moet vragen om lid te worden, maar tot nader order kan iedereen beweren dat hij bij u heeft gewerkt, of dat nu waar is of niet. Om dat recht te zetten, moet u contact opnemen met de persoon in kwestie en hem op de fout wijzen of de hotline van LinkedIn inschakelen. Dat laatste kan wekenlang aanslepen.

Wat zijn de risico’s?

Vaak staan we pas stil bij het belang van onze onlinereputatie als het kwaad is geschied. De voorbeelden zijn legio. Zo was er dat meisje van 11, dat een filmpje online zette waarin ze de spot dreef met mensen die haar niet leuk vonden. Prompt kreeg ze een stortvloed aan beledigingen en haatmails over zich heen. Het filmpje ging de wereld rond en de hatelijke opmerkingen bleven maar komen. Gevolg: een familie in staat van beleg en een kind op de rand van een depressie. Elke poging om het probleem op te lossen leidde tot een nieuwe lastercampagne. In de professionele sfeer bleek onlangs uit de rechtspraak dat kritische uitlatingen over de werkgever op Facebook een wettige reden voor ontslag zijn.

Op zoek naar oplossingen

Hebben de voorzorgsmaatregelen niet geholpen, dan kunt u bij steeds meer bedrijven terecht om uw e-reputatie te verzekeren. Met de slogan “Als uw onlinereputatie beschadigd is, lijdt uw hele familie daaronder” lanceerde Axa Frankrijk onlangs een polis om u in te dekken tegen internetschade en om lasterlijke aantijgingen te laten verwijderen. Het bedrijf gebruikt diverse technische middelen en juridische technieken om compromitterende video’s, foto’s of uitspraken van het net te halen.

Specialisten in onlinereputatie hebben vragen bij de doeltreffendheid van de aanpak en vrezen dat de verzekering handig inspeelt op een collectieve digitale psychose. De tv-spot wekt doelbewust angst op, maar Axa beweert dat het product inspeelt op een realiteit. “Het is een nieuw soort risico. Praat maar eens met ouders van tieners die ten prooi zijn gevallen aan cyberpesten. Dan besef je dat de angst reëel is en dat er echt vraag is naar zo’n product.”

Axa België bevestigt dat het onderzoekt of het product ook op de Belgische markt kan worden aangeboden. Alles hangt af van het succes in Frankrijk. Axa is overigens niet de eerste verzekeringsmaatschappij die in die richting denkt. Ook SwissLife biedt sinds ongeveer een jaar een e-reputatieverzekering aan.

Reputatiebureaus letten op

Vijfenzestig procent van de surfers is actief in onlinenetwerken en kan dus problemen krijgen met zijn e-reputatie. Er bestaan gespecialiseerde bureaus die uw onlinereputatie preventief beheren of tussenbeide komen als er een crisis dreigt. In het eerste geval gaan de mogelijke oplossingen van het creëren van een website die u in een goed daglicht stelt tot het monitoren van wat er over u wordt gezegd of getoond. In het tweede geval gaat men agressiever te werk: het bureau dreigt dan met gerechtelijke stappen of bestookt de sociale media en andere internetfora met positieve berichten om de denigrerende commentaren te verdringen. Bureaus die zich daar in specialiseren zijn onder meer Hington Klarsey, dat zich specifiek tot bedrijven richt, en Reputation Squad, dat ook een aanbod voor particulieren in huis heeft. Maar de kosten lopen al snel in de duizenden of zelfs tienduizenden euro’s. Zorg dus maar beter dat het niet zover hoeft te komen.

BENOÎT DUPONT

Kritische uitlatingen over de werkgever op Facebook kunnen een wettige reden voor ontslag zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content