Unieke berline
De Xedos 9 van Mazda wordt aangedreven door een motor uit de jaren twintig, aangepast aan de hedendaagse spitstechnologie.
Mazda is een buitenbeentje : het is de eerste Japanse autofabriek die bestuurd wordt door een Amerikaanse manager ( Ford bezit 34 % van de Mazda-aandelen). Het merk onderscheidt zich eveneens door het aanpassen van oude motoren aan de hedendaagse spitstechnologische normen. De Wankel-motor (in de RX 7), de Comprex-diesel (in de 626-gamma) en de Miller-krachtbron (in de Xedos 9) zijn stuk voor stuk technische hoogstandjes.
De Xedos 9 Miller Cycle is een eigentijds ogende berline met een bijzonder aërodynamische vormgeving (Cx 0,28 : de laagste in zijn categorie) en een zeer volledige standaarduitrusting. Het comfort staat dus op het allerhoogste peil, wat nog benadrukt wordt door de opvallende stilte in het interieur.
De automatische versnellingsbak, door Mazda speciaal ontworpen voor dit topmodel, beschikt over een “hold”-stand waarmee de tweede of de derde verhouding van de automaat geblokkeerd wordt bij het rijden in de bergen of op een glad wegdek. In combinatie met de tractiecontrole (standaard) zorgt dit technische snufje voor een grote veiligheid.
Het bijzonder nauwkeurige besturingsmechanisme is voorzien van een snelheids-afhankelijke bekrachtiging, zodat met deze allesbehalve kleine auto toch zeer sportief gereden kan worden. Het hogere brandstofverbruik moet men er dan wel bij nemen. Men kan echter evengoed rustig en comfortabel rijden en een hoge kruissnelheid aanhouden (cruise control behoort eveneens tot de standaarduitrusting). Bij een normale rijstijl op de autoweg noteerden wij een gemiddeld verbruik van 9,2 tot 10 liter per 100 km, wat opvallend weinig is voor een dergelijke berline met automaat en continu werkende airconditioning.
Mazda is de eerste constructeur ter wereld die in een serie-auto de zogeheten Miller Cycle aanbiedt, gekoppeld aan een Lysholm-compressor. Deze motor, in de jaren twintig uitgevonden door de Deense Amerikaan Miller, levert een koppel dat 50 % hoger ligt dan dat van een conventionele motor met dezelfde cilinderinhoud. Bovendien ligt het brandstofverbruik 10 tot 15 % lager dan dat van klassieke krachtbronnen met vergelijkbare prestaties. Het grote en gelijkmatige koppel is beschikbaar over het hele toerenbereik, en de motor reageert bliksemsnel op de geringste beweging van het gaspedaal.
Het zal dus wel duidelijk zijn dat de Mazda Miller niet alleen over een uitzonderlijke souplesse beschikt, maar ook erg pittig uit de hoek komt. De bekende nadelen van een turbo-versie (het beruchte “turbo-gat” en een hoger brandstofverbruik) zijn hier evenwel manifest afwezig.
PATRICK OP DE BEECK
Mazda Xedos 9 Miller Cycle Eigentijdse berline met een heel bijzondere motor en het allerhoogste comfort.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier