Uitgedokterde doeltreffendheid

De huid veroudert, zowel bij mannen als bij vrouwen. Maar de strijd tegen dit proces wordt steeds gesofistikeerder. Bovendien spelen emoties een grote rol. Een overzicht van de mogelijke wapens: warm aanbevolen, ook voor de mannelijke opperhuid.

Het verouderingsproces van de huid staat nog steeds nummer 1 op de onderzoekslijst van de cosmeticawetenschap. Deze onderzoeken gebeuren op basis van gespecialiseerde testen op de huid. “Dit complexe domein gaf nog lang niet al zijn geheimen prijs,” weet Jean-Claude Le Joliff, hoofd van de afdeling onderzoek bij Chanel en bij C.E.R.I.E.S ( Centre de Recherches et Investigations Epidermiques et Sensorielles in voortdurend contact met wetenschappers uit de hele wereld).

“Sinds een paar jaar weten we dat de cellen van de epidermis in nauw contact staan met de hersenen. Er bestaat een heel netwerk voor informatie-uitwisseling via het zenuwstelsel.” Deze ontdekking deed in de cosmeticawereld een heel nieuwe, neuro-sensoriële benadering van het probleem ontstaan, in de praktijk gebracht door Lancôme met Primordiale Nuit en Hydra Zen. Alle grote laboratoria, waaronder die van Estée Lauder en Clinique, zoeken naar een manier om met behulp van neurotransmitters de kwalijke gevolgen voor de huid uit te bannen – dit in het kader van een SUVIMAX-studie. Daarbij komen natuurlijk nog de nodige vitamines A en C, peptiden, ceramiden en een heleboel andere actieve bestanddelen die met vectoren worden vervoerd naar de juiste plaatsen in de huid.

En het is afgelopen met valse beloftes, want de verschillende merken bezuinigen zeker niet op gesofistikeerde technieken (biometrie van de huid, elektronische microscopie, scanner, echografie, …) om de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van hun producten te meten. Liefst twee derde van het onderzoeksbudget voor een product wordt hierdoor opgeslokt en sommige laboratoriumproeven kosten ruim 6 miljoen frank.

Het resultaat? “Ongeveer 70% van de projecten loopt op niets uit,” geeft Edith Clar, hoofd van de wetenschappelijke communicatie bij Lancôme, toe. “Soms om technische redenen, soms omdat die projecten te vroeg of te laten komen.” Waar we heel blij mee zijn, is de boodschap dat schoonheid niet langer alleen uit een potje komt. “Voortreffelijke producten en aangename parfums maken plezierige, prettige gevoelens los en voorkomen ook op die manier dat onze huid én ons humeur worden aangetast door slechte weersomstandigheden, vervuiling, stress enzovoort,” verklaart Pierre Perrier, hoofd van de afdeling onderzoek en ontwikkeling LVMH uit de cosmeticasector. Hoe meer plezier we dus hebben in het aanbrengen van onze crèmes, hoe beter het resultaat zal zijn. Doeltreffendheid en verleiding strijden voortaan zij aan zij tegen de rimpels en wissen alle overbodige sporen van onze leeftijd uit.

Meervoudig fenol staat bekend om zijn indrukwekkende werking: het verlevendigt onze huid, het voorkomt dat collageen- en elastinevezels strakker worden en heeft een oxidatieremmende werking. De onderzoekers van Dior en het INRA(Institut Nationale de la Recherche Agronomique) ontdekten dat de nectar van de Kniphofia (vuurpijl), een bloem uit Madagascar, bijzonder rijk is aan meervoudig fenol en bovendien proteïnen, stimulerende suikers, minerale zouten en sporenelementen bevat. De plant heeft één nadeel: de bloem kan alleen (met de hand) geplukt worden in juni en juli, tussen 6.00 en 9.00 uur ‘s ochtends, vlak voor de bijen komen. Dior Prestige: een indrukwekkende naam met een al even indrukwekkend prijskaartje.

Ook Givenchy heeft een heel speciale formule op basis van meervoudig fenol uit groene thee, gecombineerd met verstevigende en regenererende bestanddelen. Microcapsules vervoeren het geheel en kunnen hun kostbare lading lossen naar gelang de behoeften van de huid, het moment van de dag en de mate van stress. Een crème op maat: Firm Profil Swisscare.

Appels verrichten wonderen, zelfs de pitjes. Tien jaar geleden vroeg de gravin van Ornano aan de onderzoekers van de Sisley laboratoria om voor haar een universele crème voor op reis te ontwikkelen. Het maakte niet uit hoe lang het zou duren en hoeveel het zou kosten. Dat verzoek resulteerde in een uitzonderlijk doeltreffende, verzorgende crème: Sisleya van Sisley is een algemeen antiverouderingsproduct. De crème de la crème … tot op de dag van vandaag. Eén van de vele bestanddelen zullen we al verklappen: shii-take, de beroemde Chinese paddestoelen voor een lang leven.

Ander wondermiddel is het co-enzym Q10, door onze huid zelf geproduceerd, maar die productie neemt af naarmate we ouder worden. Dus moet deze stof aangevoerd worden. Dit enzym is namelijk ook een antioxidant, krachtiger dan vitamine E. Reeds bestaande producten die werken op basis van deze formule zijn: Rejuven Q10 van Juvena, Age Management Stimulus complex van La Prairie en antirimpel-dagcrème en nachtcrème met Q10 van Nivea.

Retinol (vitamine A) blijft populair. Het versterkt de huidlaag en verzacht rimpels en kraaienpootjes. Roc, de leider van de retinolrevolutie, zoekt sinds 1995 in zijn laboratoria naar nog meer verfijning op het vlak van formules. Deze inspanningen vonden hun bekroning in het verzorgingsgamma Rétinol Concentré Bi-Actif. Roc werd op de voet gevolgd door alle andere merken.

Recente nieuwigheden: Re-Surface van Lancôme, met een doeltreffende retinolformule dankzij de knowhow van dit merk op het gebied van nanocapsules; Phenomen A van Christian Dior, een retinol versterkt met actieve bestanddelen uit soja; antirimpelcrème Plénitude van l’Oréal, een uitstekende en doeltreffende formule voor een zeer democratische prijs en Suractif Rétinol Deep Lift van Lancaster, die de huid meteen ook strakker en gladder maakt.

Vitamine C. Dieren produceren vitamine C, mensen niet. Daarom zijn er crèmes. Pionier op dit vlak is Force C van Helena Rubinstein: de huidige versie van deze formule luistert naar de naam Premium en bevat een vragenlijst om de juiste dosering voor uw huidtype te bepalen. In de voetsporen van Rubinstein: Reti-C van Vichy waar vitamine A en C vredig onder één dop leven met een dubbele werking: antirimpel-effect en een stralende huid. Active C van Roche-Posay is ook een goede bekende: concentratie op topniveau (5%), nauwkeurig te doseren en verkrijgbaar in twee versies, een voor de droge huid en een voor de normale tot gemengde huid.

suzanne lamberts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content