Tweedehands luxehorloges lokken 1000 bezoekers per dag

Maak uw investering de moeite waard. “Voor veel ondernemers mag een website niet veel kosten. Met een site voor 1500 tot 5000 euro kun je wel zeggen dat je op het internet aanwezig bent, maar ver kom je er niet mee,” zegt zaakvoerder Gilles Vanpelt. “De ontwikkeling van onze site heeft meer dan twee jaar geduurd en kostte ongeveer 20.000 euro.” Elk horloge kan de internetklant bekijken met een 360 gradentool en op vijf foto’s. De beschrijving, prijs en functies zijn duidelijk zichtbaar, net als de betalingsmethodes. De site is goed een jaar oud, maar Vanpelt is al druk bezig met verbeteringen. Hij heeft een audit van zijn site besteld bij een gespecialiseerd bedrijf. “Ik wil het design verbeteren. De klant moet sneller zien dat hij online kan kopen, en er moet een telefoonnummer komen waar hij meteen naar kan bellen. De prijs en kosten van de levering en de call-to-subscribe voor de nieuwsbrief moeten duidelijker zichtbaar zijn. Dat geeft de klant vertrouwen.”

Kiezen tussen e-commerce en een derde winkel. Vanpelt, die een diploma van het International Gemological Institute heeft in geslepen diamanten, kleurstenen en parels, nam in 2006 de bestaande winkel in Brussel over. “Omdat de winkel te weinig groeimogelijkheden bood, begonnen we in 2006 met een tweede winkel in Het Zoute. Die twee winkels deden het goed, maar om nog verder te groeien waren er twee opties: een derde winkel in Parijs, Monaco of Saint-Tropez, of een webwinkel.” Internet haalde het wegens altijd open, wereldwijd bereikbaar en geen nood aan een nieuwe medewerker. Na twee jaar ontwikkeling ging de internetwinkel open in maart 2009.

Van vijftig naar duizend bezoekers per dag. In het begin gaf Gilles Vanpelt visitekaartjes mee aan klanten. Zo bereikte hij ongeveer vijftig bezoekers per dag. Via een pagina en reclame op Facebook steeg dat aantal tot zo’n 250 per dag. De volgende stap was Google Ad-Words, en The Watchhouse nam een zoekmarketingbedrijf onder de arm. Nu scoort de firma uitstekend in de zoekresultaten van Google. “Ik krijg nu duizend bezoekers per dag op de site en heb een no-limitbudget voor AdWords.” Kwamen de klanten vroeger bijna alleen uit België, dan verstuurt The Watchhouse zijn horloges nu ook naar Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Omzetverhoging door website? “Het effect van de site op de omzet is niet helemaal duidelijk omdat veel mensen kijken op de site, maar kopen in de winkel. Ik krijg zestig à zeventig mails per dag met vragen over producten. Ik schat dat onze website heeft gezorgd voor een omzetverhoging van 25 procent.”

9 op 10 boekingen gebeuren via internet

De klant wil zoveel mogelijk online uitzoeken. Filip Audenaert, een autodidact op het vlak van websites, ging door een jarenlang leerproces. “De nieuwe versie staat sinds begin dit jaar online. Ik doe zoveel mogelijk zelf. Gemiddeld besteed ik elke dag twee uur aan het updaten van de website. Tijdens de winter, tussen twee buitenlandse trips in, zelfs zes of zeven uur per dag.” Audenaert zet alle noodzakelijke informatie op zijn site. Ook de prijzen zijn duidelijk. De tijd dat een site diende om mensen binnen te halen, waarna hij hen per telefoon van de prijs moet overtuigen, is voorbij. “Hoe meer gegevens je online zet, hoe sneller mensen geneigd zijn om te boeken.”

Laat uw site niet bouwen door een bedrijf dat voor concurrenten werkt. Een bedrijf dat een concurrerende site maakt, heeft er geen belang bij dat uw bedrijf goed scoort omdat hun andere klanten dan zouden klagen. Welke fouten moet u nog vermijden als u naar een nieuwe site overschakelt? “Ik maakte een fout door geen nieuw IP-adres te nemen, waardoor mijn site in het begin niet goed scoorde in de zoekresultaten van Google.”

Een eigen boekingssysteem. “Negentig procent van de boekingen gebeurt online,” zegt Audenaert, die van zijn bijberoep in 2005 een voltijdse job maakte. Dagelijks krijgt zijn site 120 nieuwe unieke bezoekers, waarvan zo’n 5 procent ook echt een ballonvaart boekt. Dat gebeurt via een boekingssysteem dat Audenaert samen met een Nederlandse collega liet ontwikkelen. Wanneer de ballonvaarder in het buitenland ballonvaarten organiseert – het seizoen in België loopt van april tot oktober – kan hij gemakkelijk zijn zaak via het internet beheren.

De stroom klanten moet steeds groter worden. Voor de klanten van Filva Ballooning is ballonvaren een eenmalige ervaring. Goede zoekmachinemarketing is onontbeerlijk om steeds nieuwe potentiële klanten naar de webstek te leiden. “Mensen zoeken via Google niet op ‘ballooning’, maar op ‘ballonvaart’. De naam van de url heb ik daarom veranderd naar ‘filvaballonvaart’. Mijn bedrijf staat op Google Maps en ik besteed 4,50 euro per dag aan Google AdWords zodat wie zoekt op trefwoorden zoals ‘ballonvaren Antwerpen’ bij mij terechtkomt.” Van Twitter is Audenaert niet zo’n fan, maar op Facebook plaatst hij om de paar dagen iets nieuws. “Zo had ik een actie waarbij de 500ste fan een gratis ballonvaart kreeg. Ik heb ook een advertentie geplaatst op Facebook. Je kunt ongelofelijk gericht adverteren: per land of stad, geslacht of leeftijd.”

“We lieten een speciaal boekingssysteem ontwikkelen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content