Tussen doen en zijn
Het adviesbureau Cream Consulting heeft cultuur tot het speerpunt van zijn strategie gemaakt. Die visie begint langzaam maar zeker opgang te maken bij grote bedrijven.
Cécile Vicard en Damien Landron richtten Cream Consulting in 2009 op. Ze hadden toen al enige jaren ervaring bij een Frans adviesbureau in België. “Het was geen gemakkelijke periode”, herinnert Cécile Vicard zich. “We zijn begonnen na de crisis van 2008, toen de economie op een laag pitje stond. Bovendien betraden we de markt met een afwijkende, cultuurgerichte visie.”
In die eerste jaren moesten de oprichters en hun eerste medewerkers veel investeren. Vooral ook omdat het niet gemakkelijk was klanten duidelijk te maken dat cultuur, naast de technische vaardigheden, een concurrentiefactor is die het verschil kan maken. “Er zijn drie belangrijke punten”, legt Cécile Vicard uit. “Ten eerste moeten we technisch sterk zijn. Voorts is de aanpak van onze adviseurs aangepast aan een wereld in beweging. En tot slot werken we in teamverband. Voor ons is dat vanzelfsprekend, want samen weet je meer.”
Blijven prediken
Als er mensen waren die zich verbaasden over de lancering van Cream Consulting, dat meteen gestaag groeide, dan wordt het tijd dat zij hun mening bijstellen. Tussen 2012 en 2016 zag het bureau zijn omzet verviervoudigen van 2,2 tot 9,3 miljoen euro. Er werken een honderdtal medewerkers. 40 procent van hen is vrouw, en dat in een sector waarin je vooral mannen verwacht. De klanten zijn hoofdzakelijk grote spelers in financiën, verzekeringen, telecommunicatie, energie en transport. Het bureau werkt ook meer en meer voor overheidsdiensten.
De bemoedigende resultaten zijn de beloning voor een succesvol model. “Het model draait”, zegt Cécile Vicard, “maar we blijven prediken. We leggen onze klanten uit dat onze adviseurs over de nodige vaardigheden beschikken, maar dat ze ook een bepaalde instelling hebben ontwikkeld. Ze kunnen met andere woorden niet alleen ‘doen’, ze kunnen ook ‘zijn’. Die boodschap begint zich langzaam te verspreiden. We werken nu voor grote structuren, maar veranderingen beginnen vaak op een of andere afdeling.”
Niet soft
Cream Consulting investeert ook in de opleiding en de begeleiding van zijn adviseurs en managers. Niet alleen persoonlijk, maar ook collectief met het team. “Zo ontwikkelen ze vaardigheden waarmee ze obstakels kunnen overwinnen en ad-hocoplossingen kunnen aanbieden aan de klant. Alle adviseurs vormen samen het raderwerk. Wij laten alles werken door op de knop te drukken en voor smeerolie te zorgen.”
Cream Consulting voegt een stevige menselijke dimensie toe aan de technische dimensie van zijn vak en kan daarom misschien wat soft overkomen. Maar Cécile Vicard is het niet eens met dat beeld: “We willen dat de mensen gelukkig zijn in hun bedrijf, zowel bij ons als bij onze klanten. Dat wil niet zeggen dat wij niet ambitieus of veeleisend zijn. Integendeel.” De groei van de afgelopen vijf jaar is daar het bewijs van. Het bureau wil in de toekomst de Franse en Luxemburgse markt op, om daar zijn visie te verkondigen en dezelfde resultaten te boeken als in Brussel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier