Tussen de liefde en de leegte

Zeven jaar na de opening worden er in Flanders Container Terminal nog amper metalen dozen gelost, en ligt iedereen met iedereen in proces.

Op de nieuwjaarsreceptie van goederenbehandelaar P&O Ports konden topmannen Roger Roels en Paul Valkeniers bekendmaken dat Eurosal vanaf 3 maart de haven van Zeebrugge de rug toekeert. Eurosal was de laatste grote klant van Flanders Container Terminal ( FCT), een dochteronderneming van Katoen Natie. De acht schepen van Eurosal worden voortaan aan het Antwerpse Delwaidedok behandeld. Dat naast CSAV, CMA/CGM, Hapag-Lloyd, Hamburg Süd ook P&O Nedlloyd, een halfzuster van P&O Ports, deel uitmaakt van het Eurosal-consortium, zal niet helemaal vreemd aan de beslissing zijn.

Op een kleine shortsealijn naar Ierland na staat FCT nu leeg. Een van de drie containerkranen is inmiddels overgebracht naar Zuid-Amerika, waar Katoen Natie de concessie voor een terminal in Montevideo won.

De Belgische rororederij Cobelfret sloot eind 2000 een contract met FCT, om op die terminal haar diensten te concentreren. Maar het Zeebrugse havenbestuur MBZ gaf FCT geen toestemming om die trafieken te behandelen, omdat de kade is gebouwd voor containertrafieken en niet voor roroverkeer.

Daarop dagvaardde Cobelfret FCT voor de rechtbank van eerste aanleg in Antwerpen, dat op zijn beurt ‘in tussenkomst en vrijwaring’ MBZ dagvaardde. Het Zeebrugse havenbestuur eiste daarop de concessie terug, omdat FCT de clausules over bezettingsgraad van de terminal niet heeft kunnen waarmaken. Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens ( MBZ): “Het terrein heet toch niet ‘Flanders Roro Terminal’? Sommigen zeggen dat er in Zeebrugge nog ruimte is voor containers. Momenteel kunnen we die dus niet benutten. Dat is niet-valorisatie van publiek domein.”

FCT en Cobelfret wijzen er echter op dat MBZ een manifest belang heeft om rorotrafieken te weigeren op de FCT-kade. Door die beslissing is Cobelfret gedwongen aan te kloppen bij Sea-Ro, een joint venture tussen Hessenatie en MBZ. Volgens de rederij betalen ze daardoor een derde meer dan wat ze bij FCT zouden moeten neertellen. Inmiddels besloot Cobelfret om in 2003 een terminal te openen in Vlissingen, al blijven de rederij en de goederenbehandelaar geïnteresseerd om hun contract alsnog te valoriseren. Een uitspraak wordt ten vroegste in september verwacht.

Luc Huysmans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content