TOPSPOT
De spot van Evian (waarin kinderen een waterballet opvoeren) is door de kijkers van VTM verkozen tot TopSpot 1999. De prijs voor de beste puur Belgische creatie (de Evian-commercial werd in het buitenland geproduceerd) ging naar Douwe Egberts Arome. Daarin komt een verstrooide man bij zijn onderbuurvrouw binnen, denkt thuis te zijn, maar aan de betere smaak van de koffie merkt hij dat hij er niet op zijn plaats is.
Evian krijgt als prijs gratis zendtijd bij de Vlaamse Media Maatschappij. De makers van de beste Belgische spot (copywriter Jean-Charles della Faille en art-director Alain Jansens van het bureau Duval-Guillaume) mogen op kosten van de VMM naar het jaarlijkse reclamefestival in Cannes.
TopSpot is een initiatief van de Vlaamse Media Maatschappij. Elke maand velt een panel van minstens vijftig personen een oordeel over de commercials die op VTM en Kanaal2 te zien zijn. De panelleden kunnen een score van 0 tot 5 geven aan die spots. Het onderzoeksbureau Inra staat in voor de verwerking van de gegevens. In totaal werden 887 spots beoordeeld. Per kwartaal werd de beste Belgische en niet-Belgische reclamefilm geselecteerd. VMM zette die acht spots in december 1999 bijeen in een zogenaamd Gouden Blok. De kijkers konden via internet en de telefoon hun favoriet bekendmaken. De uiteindelijke winnaar werd dus Evian, vóór de kerstkaravaan van Coca-Cola en Douwe Egberts.
In totaal brachten iets meer dan 30.000 mensen telefonisch hun stem uit. Dat waren er 3000 meer dan tijdens de editie 1998. Via het net kwamen 795 reacties binnen. Dat laatste vond Tom Theys, sales development manager bij VMM, een goed teken. “Internet wordt vooral door jongeren gebruikt, per definitie een kritisch publiek. Blijkbaar hebben ook zij de spots bekeken,” zegt hij.
Al tijdens het jaar was duidelijk dat de Evian-commercial in de smaak viel van de kijker. De uitslag is volgens Tom Theys dan ook niet echt een verrassing. Dat Douwe Egberts goed scoort, vindt hij wél verrassend. “De spot is heel origineel en niet voor de hand liggend. Toch is hij heel populair,” zegt Theys.
Had het wel zin om een ‘nationale stemronde’ te houden als de uitslag eerder een bevestiging is van de resultaten die men via het panel in de loop van het jaar verkreeg? Tom Theys: “We merken dat reclame op zich leuk wordt bevonden, op voorwaarde dat het goede reclame is. De mensen kijken naar die selectie en zappen niet weg. We zijn een commercieel station en zijn daar niet beschaamd om. We willen interactie met het publiek.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier